De betekenis van E-fulfilmentEr bestaat een definitie van e-fulfilment. “Na een transactie via internet het totale proces van goederenverwerking, bestaande uit inslag en opslag, ordenen, verpakken en versturen van de bestelling naar het besteladres. In eenvoudige bewoording is het al het werk wat nodig is om een bestelling via internet bij de koper te bezorgen. De eerste stap is altijd de inslag van goederen. Producten die via een webshop te koop zijn krijgen een geregistreerde plek in een distributiecentrum. Op het moment dat er een bestelling binnenkomt wordt de order op een centrale plaats uitgelezen en automaties of handmatig verzameld.(orderpicking) De bestelling krijgt de juiste en veilige verpakking en wordt voorzien van een pakbon en adresetiket. De laatste stap is de overdracht aan een koeriersdienst of postverwerkingsbedrijf. Deze dienst levert de bestelling af bij de klant. De bezorging is geen onderdeel van het geheel. Een nieuw een steeds belangrijker onderdeel is de retourafhandeling. Teruggezonden artikelen moeten worden ontvangen, geregistreerd en gecontroleerd. Na het inboeken van nog verkoopbare producten zal het artikel opnieuw in de schappen worden geplaatst. Vooral voor bedrijven met een relatief hoog aantal terugzendingen is het belangrijk dat dit proces niet te veel tijd in beslag neemt. Een goede afhandeling kan de webshop ook promoten. Klanten willen graag bestellen als ze ook weten dat retourneren zonder problemen wordt afgehandeld. Het belang van goede logistieke processenBedrijven onderschatten vaak het belang van het logistieke proces bij internetbestellingen. Zelfs middel kleine ondernemingen merken al snel dat het belangrijk is om het geheel goed te stroomlijnen. Zeer belangrijk omdat het anders geld en klanten kost, producten zoekraken en het totale proces verstoppen. Wat op papier eenvoudig lijkt, het klaarmaken en verzenden van en bestelling betekend in de praktijk onder anderen de juiste inrichting van het magazijn, voorraadbeheer, personeelsplanning, administratie afspraken met postverwerkingsbedrijven en omgaan met teruggezonden producten. Systemen aan de voorkant, de internetpagina, moeten zijn gekoppeld met het systeem aan de achterkant. Alle data moet naadloos met elkaar kunnen communiceren op een snelle en begrijpelijke manier. Hiervoor zal het personeel extra scholing moeten ontvangen. Wat valt er niet onderHet geheel staat compleet los van de webshop, de artikelen en de manier waarop er wordt gecommuniceerd met de doelgroep. Het gaat niet over marketing of de jaarlijkse collectie. Aanbiedingen en gebruik van sociale media vallen onder de werkzaamheden van het moederbedrijf. De techniek achter de website is een geheel eigen specialisme. Klantenservice is een geheel eigen tak waarmee soms wel goed gecommuniceerd moet worden, en waar systemen moeten aansluiten, maar valt niet onder de e-fulfilment. Het is alleen de gehele afhandeling van orders via een webshop en de retourverwerking van geretourneerde producten. |
https://surlogic.nl/nl/ |