Om te overleven in een wereld vol concurrentie moet jij creatief zijn. Want natuurlijk ben jij anders dan al die anderen. Maar bestaat jouw zaak eigenlijk wel?
Spoiler: natuurlijk wel. De producten en diensten die jij te bieden hebt, worden door jou aangeboden op een totaal eigen en unieke manier. Maar je moet er wel voor zorgen dat die wetenschap ook daadwerkelijk bij jouw doelgroep terechtkomt. Hoe kom je anders aan klanten, die er dan weer aan bijdragen dat jouw onderneming groeit en groeit?
Ondernemers zijn ook maar mensen. En die heb je in allerlei soorten en maten. De ene is haantje de voorste en de andere schuwt liever aandacht. Maar hoe en wie je ook bent, wanneer je een hart voor de zaak hebt zul je die hoe dan ook in de kijker moeten zetten. Je gaat toch ook geen moeite steken in een theaterproductie wanneer daar helemaal geen publiek op afkomt? Dat is dan net als een winkel of andere onderneming: gebrek aan klandizie is de doodsteek.
Daarom hebben we een aantal manieren voor je samengevat die jou op de radar van je doelgroep zetten. Stoute schoenen aantrekkenJouw verhaal moet worden doorverteld. In grondbeginsel eerst letterlijk. Licht mensen in je directe omgeving in over je plannen en kom er zo achter of zij kunnen helpen, of anderen kennen die een bijdrage van formaat weten te leveren. Heb je mensen in je doelgroep gevonden of kende je die al? Schrijf of spreek ze dan direct aan, zodat zij van je bestaan weten! Alle begin is moeilijk. Maar zonder water te geven wordt een kiem nooit een plantje. Laat staan dat die uit zal groeien tot een boom met takken die heel ver kunnen reiken. BereikbaarheidOoit gehoord van de term dead in the water? Dat wil zeggen dat je vastzit en nergens heen kunt. Al je mogelijkheden zijn uitgeput. Voor veel ondernemingen is dat het geval wanneer die niet over een eigen website beschikken. Het wereldwijde web is immers dé manier om mensen te bereiken en gemakkelijk van de nodige informatie te voorzien. Zorg dus voor een aantrekkelijk en perfect functionerend digitaal platform, in elkaar gezet door een professionele webbouwer. Vergroot ook je bereikbaarheid via sociale media, zodat iedereen makkelijk contact met je kan opnemen en andersom. In de kijker – letterlijkNu, in de beginfase, heeft nog nooit iemand van jouw onderneming gehoord. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat niemand die belang bij jouw aanbod heeft straks nog om je heen kan. Verspreid reclameposters, advertenties, digitale banners en prijk met je naam en huisstijl op alles van visitekaartjes tot Big Bags. Zo leert langzaam maar zeker iedereen van belang jou kennen en bouw je een klantenbestand op!
Heel veel succes en plezier met ondernemen.
|
Om te overleven in een wereld vol concurrentie moet jij creatief zijn. Want natuurlijk ben jij anders dan al die ...

Tags: