Je hebt, zeker als KMO, vandaag de dag een website nodig. Klanten informeren zich immers steeds vaker eerst via internet voor ze een aankoop maken. En dat is voor een KMO zeker positief. Op het internet is de informatie die je wil verspreiden immers altijd en overal bereikbaar. We hebben geen netwerk van flagship stores in alle grote winkelstraten nodig, een website is genoeg. Maar toch is er een verschil tussen het aantal bezoekers van je “grote” concurrenten en jouw website. Hoe kan dat nu? Om dit te kunnen verklaren moeten we even naar de basics gaan. Het online plaatsen van een website zorgt er niet voor dat je met één klik bovenaan de zoekresultaten verschijnt. De zoekmachines hanteren een uitgebreid systeem van regels om te bepalen welke sites voor welke zoekwoorden bovenaan verschijnen. SEO staat voor Search Engine Optimisation (zoekmachine optimalisatie in het Nederlands). Hierbij gaan we zorgen dat jouw website goed terug te vinden is in de meest populaire zoekmachines zoals Google, Bing,… Een SEO bedrijf doet dat door te zorgen dat bepaalde zoektermen (keywords) voldoende op je website voorkomen. Bovendien optimaliseren ze de website zodat die goed te verwerken is door de programma’s die de zoekindexen opstellen. Afhankelijk van je doelstellingen kan je hier verder in gaan door bijvoorbeeld ook te gaan kijken naar welke zoekwoorden mensen normaal gezien gebruiken en deze dan weer verder in je website te verwerken. Je merkt het zelf, dit is geen one-shot taak… je moet dit steeds in het oog houden. Een reden om eventueel een online marketing bedrijf onder de arm te nemen die dit op regelmatige basis voor je kan bijwerken. SEO en SEA zijn niet hetzelfde SEA (Search Engine Advertising) is het betalende broertje van SEO. Hier gaat een SEA expert de zoekmachines betalen om bij bepaalde zoekwoorden jouw website te laten zien. Het meest bekende voorbeeld hiervan is Adwords van Google waar je tegen betaling bovenaan de zoekresultatenlijst kan komen staan. Je online marketing bureau kan je zeker verder helpen met het opzetten van een campagne. Dit kan handig zijn om tijdens een bepaalde periode bovenaan de zoekresultaten te komen (vb. seizoensgebonden producten, promotiemoment,…) Hoe steek je best van wal? Zoekmachine Optimalisatie (SEO) zal in veel gevallen je eerste stap zijn. Hier is het aan te raden je te laten bijstaan door een digital agency omdat zij de knepen van het vak kennen en beter de resultaten kunnen inschatten. Zij hebben immers al ervaring met de zoekmachines en hun algoritmes en gaan sneller weten wat wel of niet werkt. Vaak kan de SEA expert van een online marketing bureau onmiddellijk zijn aankoopstrategie afstemmen op jouw specifieke doelstellingen. Alles hangt af van de specifieke situatie van jouw bedrijf en haar website, en wat je wil bereiken (bezoekers, conversies, …). Je moet net als bij offline reclame er rekening mee houden dat de smaken en gedragingen van de klant zich steeds blijven ontwikkelen, je kan dus niet steeds hetzelfde blijven doen. Een digital agency weet wat de trends zijn en kan je dan ook met raad en daad bijstaan, hun team van digitale experts heeft alle kennis in huis. Online marketing is de locomotief die de klanten naar je website zal brengen. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat die steeds brandstof blijft krijgen. Zoals we reeds zeiden is het geen one-shot job. Vraag dus zeker eens vrijblijvend advies bij Yellowshape als je twijfelt of jouw digitale strategie en zoekmachine optimalisatie wel juist zit. |
https://www.yellowshape.com/nl/blog/waarom-seo-en-sea-nodig-zijn-voor-de-kmo |