Vijf belangrijke verschillen tussen een website voor mobiel en desktop

Ongeveer 70 procent van het internetverkeer wereldwijd gebeurt vanop smartphones of tablets. En dat heeft gevolgen voor het webdesign. Bezoekers ...

Ongeveer 70 procent van het internetverkeer wereldwijd gebeurt vanop smartphones of tablets. En dat heeft gevolgen voor het webdesign. Bezoekers gedragen zich immers anders op een mobiel apparaat dan op desktop. Yellowshape somt voor jou even de belangrijkste verschillen op.

1. Vergeet klikken en scrollen

Een muis? Neen, dat hebben mobiele gebruikers niet. Vergeet dus het principe van klikken en scrollen. Een mobiel webdesign moet het drukken en swipen met de duim vergemakkelijken.

En dat betekent onder meer grote knoppen. Sommige mensen lijden immers aan het dikke duimen syndroom. Of vermijd dat knoppen dicht bij de rand van een scherm staan. Zorg dat je bezoekers bovendien niet té veel moeten swipen doorheen lange blokken content.

2. Hou rekening met trage processoren

Mobiele apparaten zijn minder krachtig dan desktopcomputers. Ze doen er dus langer over om sommige pagina’s te laden. Hou het design van je mobiele website daarom simpel. Vermijd slideshows en interactieve formulieren.

3. Maak alles snel vindbaar

Surfen op mobiele apparaten? Dat gebeurt meestal ‘on the go’: in een lift, op het openbaar vervoer of tussen meetings. Informatie moet dus snel beschikbaar zijn. Vindt de bezoeker niet onmiddellijk wat hij zoekt? Dan is hij weg.

 Vijf belangrijke verschillen tussen een website voor mobiel en desktop

Denk na over wat je potentiële klanten van jou willen. En zorg dat het makkelijk vindbaar is met een logische paginastructuur. Schrap ook overbodige zaken op de homepage, zoals een ‘over ons’-sectie. Daar heeft een mobiele bezoeker met weinig tijd geen boodschap aan.

4. Denk aan lastige klavieren

Informatie invoeren op desktop is handig, want je werkt met een toetsenbord. Een ander verhaal bij mobiele apparaten: je bezoekers moeten namelijk typen met een klein klavier op hun scherm. Dat is frustrerend. Al zeker voor die bezoekers met een dikke duim.

Bij het opvragen van gegevens beperk je bijgevolg best het aantal velden in een formulier. Of werk bijvoorbeeld met een automatische login die gelinkt is aan hun Facebook, Google of Twitter account.

5. Let op de schermbreedte

Alle desktopschermen zijn liggend. Mobiele schermen dan weer staand. Pas dus de lay-out van je webpagina’s aan. Je hebt immers minder breedte om je verhaal uit te beelden.

Beperk het aantal kolommen. Idealiter gebruik je zelfs maar één kolom. En ook: zet de navigatie vanboven in plaats van beneden.

Ben je geïnteresseerd in een mobiele, responsive website die rendeert? Contacteer dan Yellowshape, een digital agency in Antwerpen voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. Wij verzorgen graag de ontwikkeling van je mobiele website.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/webdesign-mobiel-desktop

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Webdesign

Webshop laten maken

Wil jij als (startend) ondernemer jouw product online goed in de markt zetten? Zodat je jouw doelen als ondernemer kan behalen met online verkoop? Een

Webdesign

Waarom SEO en SEA nodig zijn voor de KMO

Je hebt, zeker als KMO, vandaag de dag een website nodig. Klanten informeren zich immers steeds vaker eerst via internet voor ze een aankoop maken.

Webdesign

8 SEO-tips voor je webshop

Een webshop laten maken en geduldig wachten op koopgrage klanten? Wel, dat werkt gewoonweg niet. Je hoort jouw webshop namelijk zichtbaar te maken op hetinternet,

Webdesign

De 7 stappen om een website te maken

Zowel voor bedrijven en organisaties als voor individuen helpt een website om producten en diensten in de markt te zetten. En om een globaal publiek