Elke zaak heeft tegenwoordig een website nodig. Een klant zal immers als eerste stap in zijn aankoopproces op internet informatie gaan verzamelen over de dienst of het product dat hij graag wil aanschaffen. Je website op het internet is dan vaak ook de eerste indruk die je bij een potentiele klant achterlaat. Hoe heb je je huidige website laten maken? Is er een webdesigner aan te pas gekomen? De kans is groot van niet, veel KMOs lieten hun website ooit bouwen door een familielid of een jobstudent. De site heeft jaren gedaan wat nodig was, maar misschien is het nu toch eens tijd voor een upgrade. De inhoud, of content zoals een SEO expert het zou noemen, is vaak aan wat opfrissing toe en de user experience is waarschijnlijk niet meer wat het moet zijn. Zeker als we rekening houden met de trend van de laatste jaren waarbij de meeste mensen hun smartphone gebruiken om naar informatie op zoek te gaan. Welke user experience problemen komt onze online marketing specialist vaak tegen: – Teveel navigatie opties: doorheen de jaren is er meer en meer informatie bijgekomen op de website en is er nooit eens een schoonmaak gedaan. Je gebruikers lopen verloren. – De belangrijkste links zijn verstopt: de meeste klanten zoeken niet naar de geschiedenis van het bedrijf of de fotos van het laatste bedrijfsfeestje, ze willen je diensten of producten vinden. – Verwarrend jargon: veel firma’s gebruiken vaktermen die niet duidelijk zijn voor hun klanten – Niemand kijkt naar de analytics: je kan opvragen waar gebruikers naar kijken op je website, dit is net zo belangrijk als de inrichting van een echte winkel. Controleer of ze ook daadwerkelijk gaan naar waar jij wil dat ze gaan. – Slecht geschreven inhoud: op het internet leest iedereen diagonaal, als je je boodschap wil overbrengen moet je dan ook teksten in het juiste formaat schrijven. De dada van een SEO Expert. – Geen contactgegevens: Je zou ervan versteld staan hoe moeilijk het op veel sites is om contactgegevens snel terug te vinden – Geen zoekfunctie: gebruikers zijn ongeduldig, een zoekfunctie geeft hen de optie direct naar hun doel te gaan. – Links die niet meer werken: dit komt heel onprofessioneel over, het is ook een gevolg van het ontbreken van een regelmatige opkuis. – Teveel informatie vragen in formulieren: je wil een gebruiker snel laten inschrijven zodat hij niet opgeeft en je een klant kwijt bent. Wat is user experience dan? Een website bouwen met user experience in het achterhoofd wil eigenlijk zeggen dat je je klanten minder laat nadenken, hen minder frustratie geeft. Alles moet vlot en natuurlijk overkomen, je wil je klanten de indruk geven dat je op de kleine details hebt zitten letten om hun ervaring vlotter en makkelijker te maken. Kan dat ook op mijn website? Natuurlijk, al is dit natuurlijk een vak apart. Met een digital agency onder de arm die jouw visie kan vertalen naar een website met een geweldige user experience heb je de beste kans. Bij het optimaliseren van de totale gebruikservaring komt heel wat kijken. Met een digital agency kan je gebruik maken van een heel team aan specialisten: van een webdesigner voor het ontwerp tot een SEO expert voor de inhoud. Zoals hierboven ook al aangegeven werd is een regelmatig onderhoud van de website van groot belang. Een digital agency in dienst nemen om je website te laten maken zorgt ervoor dat het team ook nadien de website kan blijven controleren en optimaliseren. Je krijgt immers ook maar één kans om een eerste indruk te maken, verpest hem niet! Een online marketing specialist zoals Yellowshape kan je, met hun team van digitale experten, met raad en daad bijstaan. Twijfel niet om contact te nemen voor vrijblijvend advies of een scherpe offerte. |
https://www.yellowshape.com/nl/blog/maak-je-website-gebruiksvriendelijk |