Ace Magazine
Image default
Webdesign

Hoeveel kost het om een website te laten maken?

Je hebt beslist dat je een website wilt laten maken voor jezelf of je bedrijf? Maar je hebt geen flauw benul van de kostprijs? Er zijn vele factoren die bepalen wat het kost om een website te bouwen. Wij sommen ze hieronder voor jou op. Bij het maken van een website krijg je te maken met de kosten voor het ontwerp, de ontwikkeling en het onderhoud. Naast de materiële kosten vraagt de lancering en het onderhoud van een website ook een mentale inspanning. Het eerste dat je moet doorgronden, is welk type website je echt nodig hebt: een statische of dynamische website. Als je van plan bent om vooral informatie te delen die niet frequent verandert, volstaat een een statische website. Wil je liever dat gebruikers actie kunnen ondernemen op je website? Of moet de informatie op je website regelmatig veranderen? Wel, dan ben je het best met een dynamische website. Zo heeft een blog of forum een dynamische website nodig, omdat er hier sprake is van tweerichtingsverkeer. Je doelpubliek consumeert immers niet alleen informatie, maar draagt er ook zelf aan bij. Daarom dat het bouwen van een statische website je minder kost dan een dynamische site. Als je kiest voor een dynamische website moet je jezelf de volgende vraag stellen: zullen de gebruikers op je website informatie aanmaken, aanpassen of verwijderen? Zo ja, dan heb je een website nodig waaraan een database gekoppeld is. Ook de volgende zaken horen op jouw website aanwezig te zijn: content, een sociaal netwerk, een blog, een forum, een webshop enzovoort. Probeer een oplijsting te maken van alle eigenschappen die je site moet bezitten. Maak hierbij een onderscheid tussen features die ‘absoluut noodzakelijk’ zijn. En features die ‘leuk zijn om te hebben’. Concentreer je in de eerste fase op de features die absoluut noodzakelijk zijn. In de volgende versies kan je stelselmatig nog leuke eigenschappen toevoegen, die niet echt noodzakelijk zijn.

De verschillende stappen die gepaard gaan met kosten:

Voor de ontwikkeling van een website kan je kiezen om alles zelf te doen met drag-and-drop websitesplatform zoals Weebly, te kiezen voor een CMS zoals WordPress of een volledig op maat gemaakte website te bouwen op basis van PHP of Javascript. Een website bouwen met een drag-and-drop websiteplatform vraag weinig of geen technische vaardigheden. Als je niet technisch bent aangelegd of je het niet kan veroorloven een ontwikkelaar in dienst te nemen kan dit misschien de beste oplossing zijn voor je. Deze gereedschappen automatiseren de meeste technische aspecten van het bouwen en onderhouden van een website. Maar je stoot wel op beperkingen als het aankomt op de flexibiliteit van je ontwerp of specifieke features die je wenst. Je moet voor jezelf uitmaken of dit voor jou dus de moeite waard is.

1. Domeinnaam: 

Een domeinnaam is heel belangrijk voor je zaak. En moet daarom goed je merk weergeven, alsook de regio waarin je actief bent. Domeinnamen brengen een jaarlijkse kost met zich mee, die afhankelijk is van de gekozen registrar (bijvoorbeeld GoDaddy, One, Bluehost) en Top Level Domain (TLD). Sommige domeinnamen zijn globaal, enkelen zijn gebaseerd op specifieke regio’s en anderen dan weer op de regio’s en de sector waarin je actief bent. Stel dat je in Brussel een café uitbaat onder de naam Marias. De domeinnaam zou dan mariascafe.be of mariasacafe.com kunnen zijn, maar evengoed marias.cafe. De prijs van deze domeinen kan onderling ook verschillen. Een TLD met .com kost meer dan eentje met .be. Het gaat hier steeds om een eenmalige kost met een kleinere, jaarlijkse terugkerende kost. Andere bekende domeinen zijn .org, .edu en .net. Indien je gekozen domeinnaam nog niet bestaat, kan je deze registreren. Anders kan je de gewenste domeinnaam overkopen van de huidige eigenaar. Wanneer Google zichzelf herstructureerde en zich hernoemde naar Alphabet, wilde het ook de bijhorende domeinnaam Alphabet.com registreren. Dat was echter niet mogelijk, omdat deze domeinnaam al in het bezit was van een andere firma. Facebook maakte iets soortgelijks mee toen het fb.org wou registreren. Zij besloten wel tot de aankoop over te gaan. Het prijskaartje? 8.5 miljoen dollar. Kleine bedrijven kunnen echter dergelijke bedragen niet op tafel leggen voor een domeinnaam. Het is dan vaak interessanter om je gewenste domein iets aan te passen (zoals bijvoorbeeld themarisacafe.com). Of om gebruik te maken van een andere TLD extensie.

2. Hosting:

Heb je een domeinnaam? Dan moet je jouw website ook ergens hosten, zodat de mensen er toegang tot kunnen krijgen. De meeste registrars bieden ook hostingdiensten aan. Bij elke hostingfirma zijn er altijd verschillende formules mogelijk. Wanneer je een hostingpakket kiest, zijn de bandbreedte en opslagruimte de twee belangrijkste factoren die je moet vergelijken. Als je een statische website hebt, kan je kiezen voor een starterspakket met minder opslag en bandbreedte. Voor een dynamische website – zoals een webshop of een sociaal netwerk – heb je meer opslag en bandbreedte nodig. Anders kan je niet langer voldoen aan de activiteiten die je gebruikers mogelijk uitvoeren. Kleine bedrijven kunnen starten met een geringe investering. Hun hostingpakket kunnen ze – indien nodig – in de toekomst uitbreiden. Als een website groeit of veel trafiek genereert, is het soms nodig om op voorhand een grotere investering te maken.

3. Design en Ontwikkeling:

De kosten voor het ontwerp en de ontwikkeling van een website kunnen afhankelijk zijn van:

  • f je gebruik maakt van een in-house team
  • of je werkt met een externe professional zoals Yellowshape, een webbureau in Antwerpen.

4. Ontwikkeling op maat:

Heb je zelf kennis van een content-management-systeem (CMS)? Of heb je een ontwikkelaar in huis met CMS-ervaring? Wel, dan heb je meer controle over je website en kan je gemakkelijker nieuwe features toevoegen.

Wil je een volledig op maat gemaakte website? Dan heb je wel meer geavanceerde kennis nodig van technologieën zoals PHP en Javascript. Je huurt dus het beset ontwikkelaars in die over deze vaardigheden bezitten. Deze optie biedt je het meeste flexibiliteit en je kan eender welke eigenschap toevoegen aan je website. Er zijn verschillende frameworks en platformen voor webontwikkeling beschikbaar om uit te kiezen. Veel platformen zijn voorzien van een module-systeem met extensies waarin je een extra functionaliteit kan toevoegen aan je site. Het is wel nodig om de kwaliteit, beveiliging, features en ondersteuning van deze modules goed te controleren. Als je te maken krijgt met slechte ontwikkelaars, kan hun slecht geschreven code zorgen voor het uitvallen van bepaalde functies. Of zelfs de integriteit van de hele website in gevaar brengen. Ga op zoek naar een goed team dat een betrouwbare code schrijft.

5. Onderhoud:

In theorie moet je jouw website onderhouden door regelmatig een update uit te voeren van je CMS, software, frameworks en plug-ins. In de praktijk is het echter niet altijd even eenvoudig, omdat je rekening moet houden met beveiligingsaspecten, patches en compatibiliteitsproblemen. Ook moet je bij het uitvallen van een server of bij beveiligingsproblemen beroep kunnen doen op een expert. Naargelang hun budget kunnen kleine bedrijven ervoor kiezen om het allemaal zelf uit te voeren. Of ze kunnen hiervoor in zee gaan met een bureau zoals Yellowshape. Een website is zoals een gerecht met vele bereidingswijzen en mogelijke ingrediënten. Er bestaat niet zoiets als een vaste prijs, omdat veel afhangt van de functionaliteit waarnaar je op zoek bent. Indien je een website wilt laten bouwen aan competitieve prijzen, contacteer danYellowshape.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/hoeveel-kost-het-om-een-website-te-maken