Dus je hebt een fantastische productlijn, maar niet het kapitaal om een fysieke winkel op te zetten? En je wilt miljoenen mensen bereiken over de hele wereld? Wel, dan start je best met een webshop. De webtechnologie vandaag maakt het mogelijk om een volwaardige zaak te runnen vanuit het comfort van je eigen huis. Makklijk, zo’n webshop. Toch moet je evenveel moeite steken in een webshop dan in een fysieke winkel. Je hebt goede producten nodig, een uniek verkoopstandpunt, een gebruiksvriendelijke website en een sterk marketingplan.
Er zijn verschillende aanpakken mogelijk bij het opzetten van een online winkel. Je moet je sterktes en beperkingen in kaart brengen. Heb je geen technische achtergrond? Of ken je niemand om je te helpen bij het echte technische werk? Dan is het misschien beter om te kiezen voor een populair e-commerce-platform. Zulke platformen zijn vaak goed ondersteund, hebben een goede gemeenschap rond zich en produceren knappe shops. Op deze manier vermijd je dat je met programmeercode moet werken. Een gehost e-commerce-platform zoals Shopify is een populaire oplossing om een webshop in geen tijd op te starten. Wil je echter meer controle over je webshop, gebruiksinterface en presentatie? Dan is het aangeraden om zelf je e-commerce site te hosten. Dat werkt ook beter om je eigen merk uit te bouwen. De vijf stappen voor een succesvolle webshop1. Business PlanOnline of fysiek: elke winkel heeft een businessmodel nodig. Wanneer je jouw zakenplan opstelt, is het belangrijk om enkele essentiële vragen te stellen. Bijvoorbeeld: wat wil je verkopen? Aan wie en op welke manier? Eens je jouw doelpubliek hebt gedefinieerd, hoor je het ‘unique selling point’ van je product en je concurrentie te begrijpen. Een sterk businessplan moet dan ook rekening houden met zowel de in- en uitstroom van geld als de omzet en de kosten. Denk maar aan productiekosten, logistiek, belastingen, salarissen, enzovoort. Genoeg fondsen genereren om een zaak te runnen? Dat is niet eenvoudig. Daarom is het belangrijk om de brandsnelheid van bestaande geldmiddelen te begrijpen en manieren te zoeken om deze te optimaliseren. 2. Je zaak registrerenEens je zakenplan klaar is, is het tijd om de arena te betreden en een adres voor je webshop op het internet te verkrijgen. Dat gebeurt door de registratie van een domeinnaam voor je bedrijf en de aankoop van hostingruimte. Jouw domeinnaam moet je merknaam of verkoopssector reflecteren. Volgens Woorank – de bekende aanbieder van online diensten – helpt dat je bij de optimalisatie van je positie in Google Search. 3. Een website bouwenHeb je een websitenaam? Dan is de volgende stap het daadwerkelijk opzetten van de webshop. Layout en vormgeving zijn belangrijk voor elke winkel. Online of offline. Alles moet gebruiksvriendelijk en goed te navigeren zijn. Een website heeft ook een onderdeel ‘Ondersteuning’ nodig. Het bouwt vertrouwen en biedt geloofwaardigheid. Indien er problemen zijn, moeten klanten eenvoudig je supportteam kunnen contacteren. 4. BetalingenNa de opbouw van je onlinewinkel, ga je verder met de organisatie van betalingen via een gateway. Deze gateway accepteert kredietkaarten, alsook andere systemen voor e-betalingen. Je kan kiezen om een onlinehandelaar te worden. Of een partnership aan te gaan mer een third-party handelaar. Dat omvat de hosting van een betalingsgateway op je website voor de afhandeling van directe betalingen. Hou vooral de transactiekosten in de gaten en zorg voor een beleid indien er iets misgaat tijdens een betaling. 5. Supply ChainVeel webshops gaan overkop door een slecht beheerde supply chain. Grote verliezen en klachten van klanten zijn dan vaak voorkomende problemen. De supply chain omvat een netwerk van leveranciers, logistiek, magazijnen en transport. Net zoals bij elke andere industrie is het belangrijk om een omlijnd netwerk van leveranciers en verkopers te hebben. Zij voorzien je van grondstoffen en afgewerkte producten. Kleine zaken met een beperkt aantal klanten starten meestal met third-party logistieke partners zoals FedEx of DHL. Wanneer je de logistiek opzet, hoor je een beleid voor leveringen en hun kost vast te leggen. Sommige winkels dragen de transportkosten zelf. Anderen rekenen de leveringskosten dan weer door naar hun klanten. 6. PromotieDe promotie bij een fysieke winkel verloopt via traditionele kanalen. Zo hang je bijvoorbeeld een uithangbord uit, verdeel je flyers in de buurt of adverteer je op reclamepanelen in je omgeving. Een webshop heeft daarentegen geen specifieke locatie of buurt. Met een webshop – die volledig digitaal is – speel je op een heel ander niveau. Eén van de beste methodes om online promotie te voeren is via sociale platformen zoals Facebook, Twitter en Instagram. Een andere mogelijkheid voor onlinemarketing is het delen van content via blogs en ook e-mail marketing. Dat zijn oplossingen voor lage budgetten, maar die desondanks een aanzienlijke impact hebben op de onlinepromotie van kleine zaken. Bedrijven met een groter budget hebben dan weer de mogelijkheid om te betalen voor promotie via Facebook advertenties. Of je kan je website ook promoten via Search Engine Advertising (SEA). Er zijn vele opportuniteiten om je webshop te laten uitgroeien tot een globaal bedrijf. Wil je graag een exclusieve en creatieve webshop laten ontwikkelen? Contacteer dan Yellowshape, een professioneel webbureau in Antwerpen. |
https://www.yellowshape.com/nl/blog/hoe-een-webshop-starten |