Ace Magazine
Image default
Onderwijs

10 stappen voor een succesvolle Tech-start-up

Ik krijg vaak de vraag van om een app te maken of een platform voor nieuwe ideeën in alle soorten en maten. Hoewel sommige ideeën fantastisch zijn, weten maar weinigen welke stappen er gemaakt moeten worden om een idee succesvol in de markt te zetten. Afgelopen 16 jaar heb ik meer start-ups zien sneuvelen dan zien slagen. Ook heb ik gezien wat er voor nodig is om een idee te laten slagen.

Het ontwikkelen van een idee tot een succesvolle tech start-up verloopt langs een paar stappen die in dit document zijn uitgewerkt, vanuit een technisch als organisatorisch standpunt.

Roadmap voor een succesvolle tech start-up in 10 stappen

Stap 1: De case study 

Het fundament van de business is naar ons oordeel de case-study, met daarin de persona’s van de gebruikers en stake-holder hun voordelen en een uiteenzetting van ieders journey per touch-point.

Stap 2: Het prototype

Volgens bouwen we een prototype voor een app dat de essentiele gebruikersfunctionaliteit biedt, de zogenaamde MVP. Dit moet een extreem eenvoudige app zijn dat goedkoop en snel gemaakt kan worden.

Stap 3: De allereerste app, een MVP

Daarna bouwen we die MVP als een werkende app. We ontwikkelen die dan extreem snel, met een beperkt respect voor conding conventies. Het motto is: “als het maar werkt!”

Stap 4: Tweaken en tunen

Nu kunnen we testen op kleine schaal met een klein comité van kritische mensen om de app verder te tweaken en te tunen totdat de app stabiel en naar tevredenheid aan de eerste echte gebruikers blootgesteld kan worden.

Stap 5: De eerste gebruikers. Validatie-punt I.

Bij stap 5. gaan we de applicatie(s) lanceren met beta-gebruikers voor de eerste validatie; validatie-punt I, zie verderop. Pas als voldoende beta-gebruikers de app naar tevredenheid gebruiken kunnnen we de applicatie lanceren voor de commerciele gebruikers.

Stap 6: Launch!

Nu kan de app gelanceerd worden in de market places zoals Apple Store en Google Market / Google Play. 

Stap 7: Betalende gebruikers. Validatie-punt II.

Nu kunnen we werken aan gerichte groei om het succes van de app in de markt te valideren, validatie-punt II.  In deze fase zijn actieve verkoop- en support-inspanningen belangrijk. Ook is het belangrijk dat de innovators en ook de early addaptors gelokt worden om de app te gaan gebruiken. 

Let op: deze fase is het moeilijkste, omdat je moet opereren zonder bestaande inkomsten, en nog volledig afhankelijk bent van het initiële geïnvesteerde kapitaal. Om deze reden falen de meeste start-ups tijdens deze stap.

Stap 8: Growth Hacking. Validatie-punt III.

Pas bij stap 8, gaat het momentum voor de onderneming werken, mits ondersteund met de juiste marketingactiviteiten (door o.a.: opschalen van outbound sales, SEM, Social media marketing, het inzetten van Channel Partners, totdat de conversie op een gezond niveau komt en er voor het eerst een gezonde bruto-winst ontstaat. 

Stap 9: Opschalen van de organisatie

Om het prille succes vast te houden zal de organisatie moeten opschalen (stap 9) en bij een stabiele situatie klaargemaakt worden voor de Scale-up fase door het ontwikkelen van succesverhalen, het bouwen van een comunity. 

Stap 10: Scale-up

Voor verdere groei is in deze nieuwe fase extra groei-kapitaal noodzakelijk, zodat er eeen management-laag geïnstalleerd kan worden die de groei verder organiseerd en aanjaagd (Stap 10).

Validatie-punten

Hieronder voorbeelden van meetbare punten voor een objectieve validatie van de lopende stap.

Validatie-punt I. Stap 5: De eerste gebruikers.

  • Zou je de app zelf gebruiken? +55% positief

  • Zou je de app adviseren aan een goede relatie? +55% positief

Validatie-punt II. Stap 7: Betalende gebruikers. 

  • Hoeveel mensen die de app zeggen te gebruiken, converteren naar demo-account om de app 1-2 maanden kosteloos te gebruiken? +20%

  • Hoeveel demo-gebruikers worden na de demo-trail betaalde gebruikers? +7%

Validatie-punt III: Stap 8: Growth Hacking. 

  • Hoeveel mensen die doorklikken naar de website converteren naar betalende gebruikers met een prijs gelijk of meer betalen dan het prijsplan? +4%

Werkwijze en ervaring Spire

Met meer dan 10 jaar ervaring in IT en E-commerce heeft Spire een schaalbare oplossing ontwikkeld voor Start-up’s, Scale-ups, creative- en digital agency’s.

Wij bieden business consultants (product owners) in Nederland die bij klanten en partners op kantoor helpen met het in kaart brengen en opzetten van schaalbare technische producten en oplossingen. Ook stuurt hij of zij onze Agile teams in India aan die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.

https://www.spire.solutions/ecommerce-blog/10-stappen-voor-een-succesvolle-tech-start-up