Anno 2021 lijken de traditionele marketing methodes radio reclame, televisie reclame en posters steeds minder populair te worden. En dat is logisch! Want bijna iedereen zit tegenwoordig online. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten en diensten online te verkopen. Een online marketing strategie hebben is daarbij onmisbaar geworden. Er zijn verschillende disciplines binnen een online marketing strategie zoals e-mailmarketing, social media adverteren en zoekmachine marketing. In dit artikel gaan we dieper op zoekmachine marketing in. Zoekmachine marketingZoekmachine marketing ook wel search engine optimization bestaat uit twee disciplines namelijk zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Het grootste verschil tussen deze twee onderdelen is dat zoekmachine adverteren betaalde advertenties zijn die je bovenin de zoekresultaten ziet. Terwijl zoekmachine optimalisatie focust op het verhogen van de positie in Google of een andere zoekmachine op een natuurlijke manier. Een gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau voert meestal beide technieken uit voor bedrijven zodat zij de beste resultaten krijgen. Zoekmachine optimalisatieHet verhogen van de organische positie in een zoekmachine kan gedaan worden door zoekmachine optimalisatie toe te passen ook wel SEO genoemd. SEO bestaat uit drie pijlers: linkbuilding, content marketing en technische SEO. Het is belangrijk dat alle drie de pijlers geoptimaliseerd worden om zo de beste resultaten te krijgen. Een zoekmachine kijkt namelijk niet alleen naar de content op de website maar kijkt ook of de website technisch wel goed in elkaar zit. Wanneer een website ontzettend traag laad en het menu werkt niet goed zorgt dit vaak voor een slechte gebruikerservaring. Websites met een slechte gebruikerservaring worden gestraft door (Google) en hebben vaak een lage positie in de zoekresultaten. Want Google wil in dit geval enkel de beste websites vertonen. Met andere woorden optimaliseer jouw website zodanig zodat het een goede gebruikerservaring oplevert. Zoekmachine adverterenEen ander onderdeel van zoekmachine marketing is zoekmachine adverteren. De eerste twee of drie zoekresultaten in Google zijn betaalde advertenties. Je kan deze advertenties herkennen aan icoontje dat ervoor staat. Wanneer je klikt op een advertentie moet het bedrijf een commissie betalen. Daarnaast betalen ze ook om een advertentie te plaatsen op Google. Het klinkt nu erg makkelijk en aantrekkelijk om een advertentie te plaatsen, echter is het in de realiteit niet zo. Net zoals bij SEO wil Google enkel de beste advertenties (websites) laten zien. De website dient dus een goede gebruikerservaring te hebben. Wanneer dit het geval is, zal Google je belonen door je advertentie te weergeven. Hoe populairder de advertentie hoe hoger de advertentie in de zoekresultaten geplaatst zal worden. Dit is ongeveer hetzelfde principe als bij SEO. Zoekmachine marketing zelf uitvoeren of uitbesteden?Op het internet staat van alles over zoekmachine marketing. Er worden dagelijks blogs uitgebracht met informatie over de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen dit vakgebied en Youtube staat vol met informatieve filmpjes. Maar nu is de vraag of je zoekmachine marketing als ondernemer zelf kan uitvoeren of toch liever uitbesteedt bij een digital marketing bureau. Dit hangt volledig af van het budget, kennis en tijd dat je hebt als ondernemer. Het investeren in zoekmachine optimalisatie of web analytics (de volgende stap in een zoekmachine marketing strategie) kan namelijk heel wat tijd en geld kosten. Als je zelf nog geen kennis hebt en je moet alles uitzoeken dan kan je daar ontzettend lang mee bezig zijn terwijl een bureau het zo voor je oppakt. |