Dat marketing erg belangrijk is voor bedrijven dat weten de meeste mensen natuurlijk wel. Advertenties, reclameborden en tv-spotjes zien we dagelijks. Daarnaast staat het internet ook vol met advertenties. Zo zie je op elke webpagina die je bezoekt wel ergens een reclame push notificatie.
Mede door de wijdverbreid van reclame, denken veel mensen dat marketing helemaal niet zo moeilijk is. Iedereen kan toch een advertentie in de krant plaatsen, of een website op het internet beginnen. Toch is marketing nog lang zo makkelijk nog niet. In dit artikel vertellen we je iets meer over marketing en waarom het eigenlijk niet zo makkelijk is om via marketing meer klanten te werven. Waarom marketing?Ten eerste kun je je natuurlijk afvragen waarom marketing überhaupt van belang is. Zeker met de kost van het internet lijkt het makkelijker dan ooit om je producten te verkopen aan een gigantische groep potentiële klanten. Waarom zou je dan nog moeten adverteren?
Marketing is belangrijk om twee redenen. De eerste reden is natuurlijk klantenbenadering. Het is niet vanzelfsprekend dat mensen je bedrijf weten te vinden. Dit geldt zowel voor een lokale fietsenmaker, als een groot (inter)nationaal bedrijf zoals Bol.com. Adverteren via de krant, radio of televisie is dan ook een erg goede manier om mensen te bereiken.
Heb je dan een grotere groep mensen weten te bereiken dan is het natuurlijk ook van belang dat deze mensen klant worden. Ook hier is marketing op gericht. Door gerichte acties, aanbiedingen en zelfs persoonlijke deals proberen bedrijven door marketing ook klanten te werven. Waar marketen?Marketing kun je op bepaalde manieren inrichten. Vroeger waren de populairste methoden voor marketing natuurlijk krantenadvertentie, radioberichten en later ook televisiespotjes. Bij deze vorm van marketing gaat het vooral om het verhaal dat je als bedrijf weet neer te zetten. Het bericht moet catchy zijn, zodat mensen blijven denken aan je reclame en daarmee dus je product.
Maar het maken van een catchy, leuk bericht is alles behalve makkelijk. Reclames kunnen ook snel irriteren en daarmee mensen eerder afschrikken dan aanlokken. De jaarlijkse uitreiking van de Loden Leeuw bestempeld het feit dat reclames erg vervelend kunnen zijn. Een leuke reclame is de juiste combinatie van boodschap, muziek en toon. Dit is moeilijk te vinden. Reclame via internetRecentelijk zien we ook dat steeds meer bedrijven hun marketing vooral doen op internet. Daar is een goede reden voor, want op het internet zijn veel potentiële klanten te vinden. Maar omdat veel bedrijven via internet adverteren is het niet altijd makkelijk om je eigen boodschap er tussen te krijgen.
Hierbij kan zoekopdracht optimalisatie een oplossing voor bieden. Met zoekopdracht optimalisatie link (een backlink) je een website (bijvoorbeeld je bedrijfspagina) in een zoekwoord dat geplaatst is in een artikel (vaak een blog). Linkbuilding kun je goed zelf doen, maar linkbuilding uitbesteden is ook een erg goede optie. Door je linkbuilding uit te besteden aan een marketing bedrijf zorg je dat je internet marketing top geregeld. Een andere optie is backlinks kopen. Ook hiermee zal je pagina snel meer bezocht worden.
Zoals je dus kan zien is marketing nog zo makkelijk niet. Een goede marketing strategie vraagt om veel aandacht en het gebruik van verschillende technieken.
|