De conversie van je webshop staat voor het percentage bezoekers dat een actie uitvoert. Je kunt hierbij denken aan het opvragen van een offerte, het inschrijven op de nieuwsbrief van je website, het kopen van een product, het achterlaten van een recensie, enzovoorts. Het kan best lastig zijn om je conversie te verbeteren. Welke factoren hebben invloed op je conversie ratio? In dit artikel geeft Marco Bouman, specialist in conversie optimalisatie, antwoord op deze vragen. Bepaal welke acties je een bezoeker uit wilt laten voerenVan een bezoeker mag je doorgaans niet verwachten, dat deze zelfstandig een actie uitvoert. Het is belangrijk de bezoeker aan te zetten tot het uitvoeren van zo’n actie. Dit begint met het vaststellen van de actie die je de bezoeker van een specifieke pagina uit wilt laten voeren. Laat je een bezoeker een product aanschaffen, of wil je deze zich laten inschrijven voor de nieuwsbrief? Bepaal de actie per pagina, in plaats van voor de website als geheel. Laat buttons op pagina’s opvallenEen volgende stap is het gebruik van buttons, die bezoekers naar de door hen uit te voeren actie leidt. We noemen het vaak CTA buttons, waarbij CTA voor call to action staat. Zorg dat deze buttons opvallen en op een logische plek op de pagina geplaatst worden. Gebruik de button bijvoorbeeld onderaan de pagina, of ergens in het midden hiervan. Het maximum aan CTA buttons per pagina is afhankelijk van de lengte van de tekst twee à drie. Analyseer het gedrag van je bezoekersJe hebt de basis inmiddels op orde om je conversie te optimaliseren. Conversie optimalisatie is echter een doorlopend proces. Analyseer het gedrag van de bezoekers van je website en beoordeel op welke manier je de conversie verder kunt verbeteren. Op welke pagina’s verlaten bezoekers je website? Wat zegt dit over de CTA buttons die je op deze pagina’s gebruikt? |
De conversie van je webshop staat voor het percentage bezoekers dat een actie uitvoert. Je kunt hierbij denken aan het ...
