Zo’n drie kwart van de Nederlanders leest reviews en een kwart van alle aankopen wordt bepaald naar aanleiding van een review. De ervaring van een ander blijkt dus waardevoller te zijn dan het verkoopverhaal van een winkelmedewerker of een advertentie in bijvoorbeeld de krant. Consumenten lezen reviews om kosten te besparen, omdat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie en om de financiële en emotionele risico’s te beperken. Jouw reviews zijn dus zeker belangrijk voor ondernemingen, maar waarom? In dit artikel lees je vijf redenen.
Google hecht waarde aan bruikbare en unieke content, Google hecht dus ook waarde aan reviews want deze zijn bruikbaar en uniek. Google en andere zoekmachines zijn slim en herkennen de woorden in reviews. Een bedrijf kan dus ook op deze woorden vindbaar zijn. Door jouw reviews is het voor bedrijven dus mogelijk om een betere Google ranking te krijgen, waardoor ze sneller gevonden worden online.
Als het gaat om online aankopen, heerst er altijd nog een zekere mate van onzekerheid. De reden hiervoor is dat consumenten een bedrijf “moeten” vertrouwen op de tekst en plaatjes van een website waarmee ze geen persoonlijke interactie hebben. Ook heeft het verleden uitgewezen dat er nogal eens misbruik gemaakt wordt van het vertrouwen van consumenten. Daarom lezen mensen zich steeds vaker in in een bedrijf om die onzekerheid weg te nemen. Zodra jij dus een review achterlaat over een bedrijf, kunnen anderen deze lezen en kan er vertrouwen gecreëerd worden. Dit is vooral voor startende ondernemers die nog geen grote klantenbase hebben belangrijk.
In de markt van tegenwoordig daalt klantenloyaliteit snel door de hoge concurrentie en het eenvoudig vergelijken van bedrijven. De zogeheten switching penalty voor het overstappen van leverancier of merk neemt steeds verder af. Daarom zullen bedrijven moeten innoveren en investeren om hun klanten te behouden. Als jij een review met constructieve feedback achterlaat zal het bedrijf dan ook meer geneigd zijn om daar snel wat mee te doen, om niet alleen jou als klant maar ook andere klanten tevreden te houden.
Naast vertrouwen, innovatie en content zorgen reviews ook voor geloofwaardigheid. Mensen volgen namelijk graag de tips van anderen in plaats van een advertentie. En niet alleen positieve reviews zorgen voor geloofwaardigheid, ook de negatieve zijn een potentieel voordeel van een bedrijf. Hoe? Volgens onderzoek zou 95% van de consumenten zich niet bezighouden met een bedrijf met alleen positieve beoordelingen, omdat ze dan een te eenzijdig beeld van het product of dienst krijgen. Of jouw review dus positief of negatief is, deze kan het bedrijf enorm helpen met hun geloofwaardigheid.
Eigenlijk is het dus heel simpel; reviews wekken vertrouwen, zorgen voor een betere Google (of andere zoekmachines) rankings, zorgen voor innovatie bij bedrijven en zorgen ook voor geloofwaardigheid. Het is dus van groot belang dat jij reviews achterlaat, of deze nou positief of negatief zijn. Bedrijven en consumenten zijn hier allebei mee geholpen, win-win dus.
|