Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je boekhouding. Deze moet overeenkomen met de eisen van de Belastingdienst. Als je administratie incorrect is, of als deze te laat wordt ingeleverd, riskeer je een boete. Je kunt overwegen om je administratie als zzp’er in de zorg uit te besteden bij een boekhouder of accountant. Lees hier waar je rekening mee moet houden en waar je administratie aan moet voldoen. De Belastingdienst en zzp in de zorgDus, wat zijn de eisen van de Belastingdienst waar je bij zzp in de zorg aan moet voldoen? Ten eerste ben je verplicht om je administratie 7 jaar lang te bewaren. Dit geldt zowel voor elektronische documentatie als de fysieke facturen die je ontvangt. Het is aan jou om te bewijzen dat jij je administratie goed op orde hebt. Als de Belastingdienst op een dag voor je deur staat, is het van belang dat je alle documentatie beschikbaar hebt. De beste manier om dit te doen is door enkele mappen te creëren, elk met zijn eigen specifieke inhoud. Denk bijvoorbeeld aan een grootboekadministratie, waarin je een aantal verzamelmappen kunt aanmaken om het overzicht te behouden. Hierin kun je je inkomsten en uitgaven categorisch verzamelen. Zaken zoals telefoonkosten, betaalde btw en reiskosten kun je hierin kwijt. Vervolgens kun je in een aparte map je debiteuren- en crediteurenadministratie bewaren. Hierin bewaar je de facturen van je klanten. Ook eventuele uitgaven aan leveranciers kunnen hierin bewaard worden. Zzp in de zorg en BTWEr wordt door de Belastingdienst een onderscheid gemaakt tussen zorgwerknemers die wel of geen Btw-belasting hoeven te betalen. Zzp’ers in de medische zorg die onder leiding van een opdrachtgever werkzaamheden verrichten, moeten volgens de Belastingdienst 21% BTW betalen. Dit zijn bijvoorbeeld verpleegkundigen of operatieassistenten die werkzaam zijn in een ziekenhuis of een thuiszorgorganisatie. Als je zzp’er in de zorg bent, kun je een BIG-registratie aanvragen. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Iedereen die in het BIG-register genoteerd staat, is vrijgesteld voor de omzetbelasting of BTW. Je kunt alleen een BIG-registratie aanvragen als je bevoegd bent om zelfstandig patiënten te verzorgen. Binnen de zzp in de zorg zijn paramedische zorgverleners bijvoorbeeld vrijgesteld van het betalen van de omzetbelasting. Boekhouder voor zzp zorgHet bijhouden van je administratie hoeft niet ontzettend ingewikkeld te zijn. Toch kan het zeer tijdrovend zijn. Als je niet boekhoudkundig bent, kunnen de frustraties bovendien snel oplopen. De Belastingdienst stelt namelijk hoge eisen aan de kwaliteit van je administratie. Ook deadlines zijn een stressfactor voor veel zzp’ers. Als zzp’er in de zorg kun je ervoor kiezen om je administratie uit te besteden aan een boekhouder. Je stuurt in dat geval eens per maand je administratie door naar een administratiekantoor. Zij regelen vervolgens je Btw-aangifte, je inkomstenbelasting en je winst-en-verliesrekening. Dit alles volgens de eisen van de Belastingdienst. Ook kan een boekhouder je helpen met het vinden van alle fiscale voordelen. Op deze manier betaal je nooit teveel belasting. Administratiekantoren zijn te aller tijde op de hoogte van de nieuwste veranderingen in de fiscale wetgeving (en dat kunnen er nogal wat zijn). Je hoeft dus zelf niet meer bij te houden welke regelgeving bij jou van toepassing is. Alle aftrekposten worden zo optimaal benut. Als zzp’er in de zorg raden wij je aan om een boekhouder te kiezen die gespecialiseerd is in de branche. Zoals je hebt kunnen lezen, is er regelgeving van toepassing in de zorg die elders niet gebruikt wordt. Een boekhouder voor zzp in de zorg richt zich exclusief op deze zaken. Boekhouders zoals Zofi hebben daardoor een goede reputatie onder zzp’ers, die zelf verantwoordelijk zijn voor hun boekhouding. Natuurlijk heb je de vrijheid om zelf een deel van de administratie te blijven uitvoeren. Je boekhouder zal een extra set ogen zijn, die de cijfers nogmaals controleert. Op deze manier heeft de Belastingdienst niets aan te merken op jouw boekhouding. |