Bedrijfseigenaren hebben de taak om het overzicht te houden over hun werknemers en de kwaliteit van het werk dat zij opleveren. Hierbij hoort ook het monitoren van het gedrag dat zij vertonen op de werkvloer. Iemand verdenken van fraude, of het opmerken van verdacht gedrag is een lastige situatie om je in te bevinden als eigenaar. Vooral omdat het niet eenvoudig is om aan te tonen dat de werknemer daadwerkelijk corrupte handelingen uitvoert zonder onrust te veroorzaken op de werkvloer. Je doet er het verstandigst aan om dit onderzoek over te laten aan een bedrijfsrecherche die gespecialiseerd is in deze situaties.
Wanneer moet je als werkgever aan de bel trekken?Als werkgever kan het lastig zijn om in te schatten wanneer je hulp van een professional in moet schakelen. Als je vermoedt dat een werknemer binnen het bedrijf diefstal pleegt, kan dit al voldoende reden zijn om een recherche te vragen om de situatie te onderzoeken. Onverklaarbare financiële tegenslagen zijn ook serieuze situaties die onderzocht moeten worden. Dit kan namelijk duiden op fraude. Fraude binnen een organisatie kan weer leiden tot wantrouwen en tast de stabiliteit van het bedrijf aan. Wanneer dit soort dingen zich voordoen, wordt het aangeraden om direct een bedrijfsrecherche te contacteren om een grondig onderzoek uit te voeren.
Type onderzoeken die bedrijfsrecherches uit kunnen voerenRecherches die binnen bedrijven werkzaam gaan, kunnen meerdere soorten onderzoeken uitvoeren. Zo komt een verhaalonderzoek van pas wanneer je te maken hebt met wanbetalers. Bij een onderzoek naar bedrijfsfraude worden alle verdachte bezigheden onderzocht. Dit kan door middel van een veiligheidsscan, waarbij de werknemers de zwakke schakels binnen het bedrijf ondervraagt om erachter te komen waar de problemen vandaan komen. Een van de meest voorkomende problemen binnen bedrijven, is ongeoorloofd ziekteverzuim. Er zijn echter ook veel werknemers die zich vaak ziek melden, maar helemaal niet ziek zijn. Bewijzen dat een werknemer frauduleus ziekteverzuim pleegt, is nog een hele klus en kan niet zomaar gedaan worden. De recherche kan in kaart brengen of het ziekteverzuim daadwerkelijk frauduleus is door de werknemer te observeren. Dit is hoe een ervaren bedrijfsrecherche aan de slag gaat!Bedrijfsrecherches zijn op de hoogte van alle geldige gedragscodes en welke legale acties zij mogen ondernemen. Zij gaan discreet te werk om jouw problemen binnen het bedrijf op te lossen. Recherches werken met een plan van aanpak, waarin zij duidelijk maken welke stappen er ondernomen moeten worden en wat zij hiervoor nodig hebben. Het inschakelen van een recherche die discreet en professioneel aan het werk gaat binnen jouw onderneming is van uiterst belang om te voorkomen dat de werknemer juridische stappen kan ondernemen tegen het bedrijf. Wanneer er volledig legaal wordt gewerkt door de recherche, kan er later, indien dit nodig is, een rechtszaak gestart worden. De rapportage van de recherche kan namelijk gebruikt worden als geldend bewijs.
Herken een betrouwbaar en veilig bureauBetrouwbare bedrijfsrecherches staan geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit betekent dat zij zich aan de wetten en regels moeten houden met betrekking tot privacy en persoonsgegevens van de werknemer(s) die zij onderzoeken. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op hun acties en onderneemt serieuze stappen wanneer zij de regels overtreden. Ook is een degelijk bureau gelegitimeerd door de politie. Is jouw bedrijf toe aan een grondig onderzoek? Zorg er dan voor dat het recherchebureau dat jij inschakelt voldoet aan deze eisen. Zo voorkom je op de lange termijn rechtszaken tegen jou.
|