Steeds meer bedrijven maken tegenwoordig gebruik van de A3 methodiek. Maar wat is de A3 methodiek nou eigenlijk, waar staat het precies voor en voor welke doeleinden wordt het zoal gebruikt? We gaan de A3 methodiek in de onderstaande uiteenzetting even kort uitleggen, zodat jij straks precies weet wat de A3 methodiek inhoud. Eigenlijk is de A3 methodiek een manier om samenhang en focus in een organisatie aan te brengen. Eigenlijk kun je de A3 methodiek zien als een manier om de missie en de visie van een bedrijf kort weer te geven op een A3 formaat, samen met de genoemde succesbepalende factoren van een bedrijf. Nu krijgen we vaak de opmerkingen over het feit dat dit eigenlijk al bestaat en dat het management natuurlijk altijd wel hun jaarplannen bekend maakt. Dat klopt, maar vaak is dit een heel boekwerk en worden er zaken besproken die er eigenlijk veel minder toe doen. Tijdverspilling en tijd is natuurlijk geld. Daarom is het verstandig om gebruik te gaan maken van de A3 methodiek, omdat er op deze manier eigenlijk alleen zaken voorbij komen die er écht toe doen. De vorm van een A3 formaat dwingt je er eigenlijk toe om stil te staan bij de zaken die er echt toe doen. Dit formaat laat namelijk geen ruimte voor uitgebreide betogen, maar vraagt in de regel om meetbare resultaten en concrete acties die hiervoor nodig zijn. Door de A3 methodiek worden zaken veel overzichtelijker en is het niet alleen voor het management, maar ook voor de verschillende afdelingen in één overzicht duidelijk waar het bedrijf eigenlijk naar toe wil het aankomende jaar. Wil jij meer weten over de A3 methodiek of heb jij een vraag over hoe dit nou exact in elkaar steekt? Kijk dan even op de bovenstaande website voor meer informatie. |