Een nieuw imago creëren voor je bedrijf: rebranden

Wanneer je al een lange tijd een bedrijf hebt, kan het zijn dat je je al die tijd al richt ...

Wanneer je al een lange tijd een bedrijf hebt, kan het zijn dat je je al die tijd al richt op dezelfde markt terwijl je eigenlijk op zoek bent naar iets nieuws. Je merk heeft dan eigenlijk een nieuwe positionering en opfrisbeurt nodig. Een reden hiervoor kan zijn om jezelf als bedrijf weer op de kaart te zetten. Je creëert als het ware een nieuw imago voor je bedrijf, oftewel je rebrand je merk. Om dit succesvol te doen zonder dat je iets vergeet worden hier een aantal stappen benoemd die nodig zijn bij rebranding.

Wat is rebranding?

Voordat er een stappenplan wordt uitgestippeld is het natuurlijk belangrijk om te weten wat rebranding überhaupt inhoudt. Rebranding is het ontwikkelen van een nieuwe naam, logo en andere vormgeving dat helpt op een nieuw imago neer te zetten. Hierbij kun je ook denken aan grafische vernieuwing zoals een nieuwe website laten maken en een nieuw visitekaartje. Een nieuwe website laten maken kan net die boost geven die jouw bedrijf nodig heeft.

De aanleidingen voor het in gang zetten van rebranding

Omdat het rebranden van je bedrijf heel tijdrovend is, is het van belang dat je alleen rebrand wanneer je daar de juiste redenen voor hebt. Een aantal redenen staan onderstaand opgesomd:

–        Je wilt (een) nieuwe markt(en) betreden.

–        Je hebt een nieuwe missie en visie voor je bedrijf.

–        Er spelen juridische redenen, waardoor het verplicht is om je bedrijf te rebranden.

–        Je merk heeft een op dit moment een slechte reputatie (opgebouwd).

Stappenplan rebranding

  • Onderzoek en plan vooruit

Begin met het maken van een planning, waarbij je hebt bedacht wat er dient te staan op het moment dat je het merk gaat uitrollen. Daarbij is het ook belangrijk om met mensen te praten uit dezelfde industrie en mensen met ervaring, om valkuilen te voorkomen. Als laatste in deze stap is het belangrijk om concepten voor te leggen bij de klanten, zodat je hun feedback kan gebruiken om ervoor te zorgen dat je nog beter kan voldoen aan de wensen van de klant.

  • Pas overal rebranding toe

Veel bedrijven denken dat ze met een nieuw logo en nieuwe naam er zijn, maar het is juist ontzettend belangrijk om direct op alle materialen de rebranding toe te passen. Wat helpt is om eerst te bepalen welke nieuwe belofte je aangaat en daarna hoe je deze gaat waarmaken en vertalen naar marketingmiddelen.

https://www.jkc-media.nl/wordpress-website-laten-maken/

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Bedrijven

PMO en de wetgeving

Veel werkgevers vragen zich af of een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) verplicht is en wat de wet hierover zegt. Hoewel het niet wettelijk verplicht is

Bedrijven

Erfrecht in Nederland

Het erfrecht in Nederland regelt wat er gebeurt met de bezittingen en schulden van iemand die overlijdt. Dit is voor iedereen in Nederland hetzelfde en

Bedrijven

De kracht van afzetpaaltjes

  Laten we bij de basis beginnen: wat zijn afzetpaaltjes? Deze kleine maar krachtige objecten vormen de eerste verdedigingslinie tegen chaos. Ze kunnen een mensenmassa

Bedrijven

Reusable waterfles

In een wereld die steeds meer beseft hoe belangrijk het is om onze planeet te beschermen, wordt de keuze voor herbruikbare waterflessen een krachtig statement.