Voor het stadsverkeer en het rijden op alledaagse routes is elektrisch scooter rijden met een “normale” actieradius van ongeveer 50 km per lading zeker voldoende. Duurdere modellen halen echter zelfs een bereik van 150 km en meer!
Maar omdat scooters vooral voor korte afstanden worden gebruikt, voldoen de huidige modellen meestal aan de verwachtingen van de bestuurder. Een zwak punt van veel modellen blijft echter de relatief lange laadtijd, die vaak enkele uren bedraagt. Elektrische scooters met snellaadfunctie bieden meer comfort en flexibiliteit.
Vermogen en snelheid van elektrische scootersIn vergelijking met het vermogen van scooters met een benzinemotor zijn ook elektrische scooters met een ander motorvermogen verkrijgbaar. Eén kilowatt (kW) komt overeen met bijna 1,36 pk, één watt dus 0,00136 pk. Terwijl de aanduiding van het PS-nummer informatie geeft over de prestaties van de klassieke verbrandingsmotor, wordt het accuvermogen van elektrische scooters beoordeeld als doorslaggevend criterium voor snelheid en acceleratie. Hoe hoger het vermogen (= wattage) van de elektromotor, hoe dynamischer de acceleratie en de snelheid van een elektrische scooter. Het accuvermogen is dus representatief voor de prestaties van de motor of het motorvermogen:
In wezen is er wat betreft het motorvermogen nauwelijks verschil tussen benzine en elektrisch aangedreven scooters. Dit komt door het vergelijkbare gewicht en de ongeveer gelijke luchtweerstand van beide constructievarianten.
Verschillende elektrische scooter modellenBeschikbare modellen zijn onder andere klassieke tweezits e-scooters, retro-modellen en hakkers. Ook praktische e-scooters met vouwfunctie worden steeds populairder. Naast de klassieke tweewielige, elektrisch aangedreven bromfietsen zijn er ook e-scooters met een driewielig onderstel verkrijgbaar, die vaak als bestelwagen worden gebruikt. Terwijl elektrische scooters in China al een vast onderdeel zijn van het straatbeeld, zijn ze nog maar relatief kort op de Nederlandse wegen te vinden. Vooral de vele leveranciers van huurscooters met elektrische aandrijving die de afgelopen jaren zijn gemaakt! Maar niet alleen als praktisch huurvoertuig voor spontane mensen zijn e-scooters een echte mobiliteitsverrijking voor het stadsverkeer.
Regels voor elektrische scooters rijdenWe leggen uit welke eisen gelden voor het besturen van een e-scooter en hoe dit zich verhoudt tot een e-scooterverzekering. Afhankelijk van de e-scooter klasse zijn er verschillende rijbewijsregels van toepassing: Voor e-scooters die zijn goedgekeurd als lichte bromfietsen met een maximumsnelheid van 25 km/u is alleen een bromfietstestcertificaat vereist. Dit kan al worden verworven door jongeren van 16 jaar en ouder. Voor lichte motoren L3e met een maximumsnelheid van 80 km/u is een motor rijbewijs vereist. Alle categorieën e-scooters hebben ook een nationale typegoedkeuring nodig om deel te nemen aan het wegverkeer, ongeacht hun respectievelijke maximumsnelheid.
Hoe moeten e-scooters worden verzekerd?Hoewel e-scooters zijn vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting, moet u een aansprakelijkheidsverzekering hebben om deel te nemen aan het wegverkeer. Iedereen die op de openbare weg rijdt met elektrische scooters zonder zichtbaar gemonteerde kentekenplaten is strafbaar! De uitzondering op deze regel zijn e-mobielen met een maximumsnelheid van minder dan 25 km/u. De jaarlijkse premie voor de scooterverzekering of het jaarlijks aan te schaffen verzekeringsplaatje is afhankelijk van het type voertuig, de omvang van de verzekering en de leeftijd van de bestuurder. Voor nieuwe elektrische scooters die duurder in aanschaf waren is het de moeite waard om een deelverzekering af te sluiten. Het dekt onder andere schade aan uw eigen scooter door diefstal, slecht weer of ongelukken met wilde dieren. De maandelijkse premie voor een verzekeringskenteken is zonder gedeeltelijke dekking gemiddeld ongeveer zeven euro per maand. E-scooterrijders onder de 23 jaar betalen meestal zo’n twee tot drie euro meer. Naast de nummerplaat wordt gemiddeld 13 euro per maand in rekening gebracht voor een gedeeltelijke dekking. |
Voor het stadsverkeer en het rijden op alledaagse routes is elektrisch scooter rijden met een “normale” actieradius van ongeveer 50 km ...

Tags: