Al vijftig jaar lang genieten autoliefhebbers van de verschillende generaties Chevrolet Camaro, onderdelen genoeg dus voor een terugblik op ruim vijftig jaar. Hoe zagen de eerste generaties eruit, wat is er in de loop van de tijd veranderd en hoe zien de auto’s er vandaag de dag uit? Dat lees je allemaal in dit blog. Jaren 60 en 70In deze twee decennia kwamen de eerste twee generaties op de markt. Tegen het einde van de jaren 60, in 1967 om precies te zijn, zag de eerste generatie Chevrolet Camaro het levenslicht. Deze auto had een dikke motor voorin de neus van de auto en een aandrijving op de achterwielen. De Camaro was destijds verkrijgbaar met zowel een zes-in-lijn motor als een V8. De SS en Z28 Camaro hadden grote ronde en vooral duidelijk zichtbare koplampen. Had je een RS-model? Dan waren de koplampen niet zichtbaar.
Een paar jaar later, in 1971, kwam de tweede generatie op de markt. Deze generatie had het een stuk lastiger dan de grote broer. Dit kwam uiteraard vanwege de oliecrisis die de wereld teisterde in de jaren 70. Toch heeft deze generatie Chevrolet Camaro het lang volgehouden. Pas in het begin van de jaren 80 kwam de opvolger. Jaren 80 en 90Die opvolger was uiteraard de derde generatie, die in 1981 in de verkoop ging. Deze generatie Chevrolet Camaro is cult geworden, al heeft dat waarschijnlijk voor een deel te maken met een populair autoprogramma die deze auto gebruikte om een koe te vervoeren. Je weet nu vast om welk programma het gaat.
De Chevrolet Camaro was met de vierde generatie, uitgekomen in 1995, zijn stoere imago een beetje verloren. In de jaren 90 moest alles van de auto rond zijn, de Camaro werd dus ook glad. Deze generatie is dan ook niet de favoriete generatie van de liefhebber. 21e eeuwMet de entree van de 21e eeuw kwam met de vijfde generatie ook de Chevrolet Camaro weer terug. De looks van de auto waren weer terug op het oude niveau van de eerste drie generaties. Deze generatie kreeg, door een rol in de film Transformers, een enorme bekendheid bij nieuwe liefhebbers.
De zesde generatie is nu bijna tien jaar oud. Deze generatie beleefde in de VS overigens een primeur. Deze Chevrolet Camaro versloeg, qua maandelijkse verkopen, voor het eerst in de historie de Ford Mustang. Na al die jaren is de strijdbijl tussen de Mustang en de Camaro nog altijd niet begraven. Maar dat is voor ons liefhebbers misschien juist wel goed!
|