Ace Magazine
Image default
Bedrijven

Dit moet u weten over re-integratie spoor 2!

U heeft een werknemer die langdurig ziek is. U bent beland bij re-integratie spoor 2 nadat u de nodige stappen binnen fase 1 van het re-integratie traject ondernomen heeft of de arbeidsdeskundige heeft bepaald dat de mogelijkheden binnen spoor 1 niet voldoende zijn. Wat nu?

Re-integratie spoor 2; de Bemiddelingsfase

In fase 1 van het re-integratietraject gaat het om de werknemer en zijn of haar positie ten opzichte van de arbeidsmarkt. Het verschil tussen re-integratie spoor 1 en spoor 2 zit hem voornamelijk in de focus. Deze wordt verlegd van de medewerker naar het daadwerkelijk vinden van beter passend werk. In veel gevallen komt hier ook de hulp van een arbeidsmakelaar en/of mobiliteitscentrum aan te pas.

Tijdens deze tweede fase wordt de medewerker gestimuleerd om actief te zoeken naar vacatures. Het mobiliteitscentrum zal de medewerker helpen bij het vinden van passende vacatures en bij het contact leggen met mogelijke werkgevers. Ook wordt er gekeken naar het bestaande netwerk van de werkzoekende en hoe deze optimaal benut kan worden in de zoektocht naar de perfecte vacature. De arbeidsmakelaar zal hier ook een grote rol in spelen en zal zijn netwerk ook inzetten om de kandidaat te helpen aan een geschikte vacature.

Passend werk gevonden? Dan begint de sollicitatiefase en ook hierbij wordt de werkzoekende goed begeleid en getraind. Indien de sollicitatie positief is afgerond houdt het contact hier niet op. Er wordt geholpen bij een detacheringsovereenkomst en indien de kandidaat het fijn vindt, kan er afbouwend contact gehouden worden tot het einde van de wachttijd.

Het verschil tussen re-integratie spoor 1 en spoor 2 

Zoals eerder benoemd ligt de focus tijdens de eerste fase op de werknemer en hoe deze weer stabiel in het werkleven kan meedraaien. Bij re-integratie spoor 2 ligt de focus op het daadwerkelijk toepassen van deze kennis in de arbeidsmarkt en wordt de werkzoekende gedurende de weg naar een nieuwe functie goed begeleid. In beide fases wordt de medewerker gesteund en zal deze toegang hebben tot alle beschikbare informatie die hem of haar zal helpen naar een stabiele arbeidstoekomst.