Ace Magazine
Image default
Bedrijven

De eerste auto in midden-europa

De eerste auto in Midden-Europa werd in 1897 geproduceerd door het Oostenrijks-Hongaarse bedrijf Nesselsdorfer Wagenbau (later omgedoopt tot Tatra in het huidige Tsjechië), de Präsident auto. In 1898 liet Louis Renault een De Dion-Bouton modificeren, met een vaste aandrijfas en differentieel, waardoor het “misschien wel de eerste hot rod in de geschiedenis” werd en Renault en zijn broers in de auto-industrie werden opgenomen. Innovatie was snel en ongebreideld, zonder duidelijke normen voor de basisarchitectuur van de auto, de carrosserie, de bouwmaterialen of de besturing, zoals bijvoorbeeld bij veel oude auto’s die een helmstok gebruiken in plaats van een stuurwiel. In de loop van 1903 werd de Rambler gestandaardiseerd op het stuurwiel en verhuisde de bestuurderspositie naar de linkerkant van het voertuig. Kettingaandrijving was dominant over de aandrijfas, en gesloten lichamen waren uiterst zeldzaam.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

De trommelremmen werden in 1902 door Renault geïntroduceerd. Het jaar daarop bouwde de Nederlandse ontwerper Jacobus Spijker de eerste vierwielaangedreven raceauto; deze nam nooit deel aan de wedstrijd en het zou 1965 en de Jensen FF zijn voordat de vierwielaandrijving op een productieauto werd gebruikt.

Binnen enkele jaren werd een duizelingwekkend assortiment aan technologieën gebruikt door honderden producenten over de hele westerse wereld. Stoom, elektriciteit en benzine/benzine aangedreven auto’s concurreerden decennia lang met elkaar, waarbij benzine/benzine verbrandingsmotoren de overhand kregen in de jaren tien van de vorige eeuw. Er werden twee- en zelfs viermotorige auto’s ontworpen en de cilinderinhoud van de motor bedroeg meer dan een dozijn liter. Veel moderne ontwikkelingen, waaronder gas/elektrische hybriden, multikleppenmotoren, bovenliggende nokkenassen en vierwielaandrijving, werden geprobeerd en in die tijd weggegooid.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Innovatie bleef niet beperkt tot de voertuigen zelf. Toenemende aantallen auto’s stuwden de groei van de aardolie-industrie aan, evenals de ontwikkeling van technologie om benzine te produceren (ter vervanging van kerosine en steenkoololie) en van verbeteringen in hittebestendige minerale olie smeermiddelen (ter vervanging van plantaardige en dierlijke oliën).

Elke vrouw kan een elektrische auto besturen, elke man kan een stoom besturen, maar noch de man noch de vrouw kan een benzine besturen; het volgt zijn eigen geurige wil, en gaat of gaat niet zoals het zich verwijderd voelt.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Gedurende het hele tijdperk werd de auto meer gezien als een noviteit dan als een echt nuttig apparaat. Storingen kwamen vaak voor, brandstof was moeilijk te verkrijgen, wegen die geschikt waren voor het reizen waren schaars, en snelle innovatie betekende dat een jaar oude auto bijna waardeloos was. Een belangrijke doorbraak in het bewijzen van het nut van de auto kwam met de historische langeafstandsrit van Bertha Benz in 1888, toen ze meer dan 80 kilometer van Mannheim naar Pforzheim aflegde om mensen bewust te maken van het potentieel van de voertuigen die haar man, Karl Benz, vervaardigde en na de succesvolle transcontinentale rit van Horatio Nelson Jackson door de Verenigde Staten in 1903. Veel oudere auto’s werden gemaakt met een assemblagelijn die de massaproductie van auto’s, die sommige bedrijven vandaag de dag nog steeds gebruiken omdat ze efficiënter zijn, ten goede zou komen.

Deze periode duurde van ongeveer 1905 tot 1914 en het begin van de Eerste Wereldoorlog. Het wordt over het algemeen aangeduid als het Edwardiaanse tijdperk, maar in de Verenigde Staten staat het vaak bekend als het Messingtijdperk vanwege het wijdverbreide gebruik van messing in voertuigen in deze tijd.

Binnen de 15 jaar die samen dit tijdperk vormen, zouden de verschillende experimentele ontwerpen en alternatieve energiesystemen worden gemarginaliseerd. Hoewel de moderne touringcar al eerder was uitgevonden, was het pas toen Panhard et Levassor’s Système Panhard een brede licentie en adoptie kreeg, dat er herkenbare en gestandaardiseerde auto’s ontstonden. Dit systeem specificeerde voormotorige, achterwielaangedreven interne verbrandingsmotoren met een schuifversnellingsbak. Traditionele voertuigen in koetswerkachtige stijl werden al snel verlaten en de runabouts van het buckboard verloor hun voorkeur met de introductie van de tonus en andere minder dure touringcarrosserieën.

In 1906 was de ontwikkeling van stoomauto’s gevorderd en zij behoorden in die periode tot de snelste wegvoertuigen.

Gedurende deze periode ontwikkelde de automobieltechnologie zich snel, mede doordat honderden kleine fabrikanten met elkaar concurreerden om de aandacht van de wereld te trekken. Belangrijke ontwikkelingen waren onder andere het elektrische ontstekingssysteem (door middel van een dynamotor op de Arnold in 1898, hoewel Robert Bosch, 1903, de neiging heeft de eer te krijgen), onafhankelijke vering (in 1873 bedacht door Bollée) en vierwielremmen (door de Arrol-Johnston Company of Scotland in 1909). Voor de vering werden op grote schaal bladveren gebruikt, hoewel er nog veel andere systemen in gebruik waren, waarbij hoekstaal de plaats innam van gepantserd hout als het favoriete materiaal van het frame. Transmissies en gashendels werden op grote schaal toegepast, waardoor verschillende kruissnelheden mogelijk waren, hoewel voertuigen over het algemeen nog steeds discrete snelheidsinstellingen hadden, in plaats van het oneindig variabele systeem dat men in auto’s uit latere tijdperken gewend was. Veiligheidsglas maakte ook zijn debuut, gepatenteerd door John Wood in Engeland in 1905. 

https://www.car-bags.com/nl/