Hoe kun je informatie goed overbrengen?

Wanneer je ervoor wilt zorgen dat je informatie goed overkomt bij je doelgroep, dan zijn er een aantal zaken waar ...

Inhoudsopgave:

Wanneer je ervoor wilt zorgen dat je informatie goed overkomt bij je doelgroep, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden. Je wilt natuurlijk wel dat alles goed begrepen wordt en dat je lezers of luisteraars niet vol vragen zitten als ze de informatie hebben doorgenomen. Wij geven je daarom een aantal tips om informatie goed over te brengen.

Visualiseer de informatie

Beeld werkt beter dan tekst, omdat onze hersenen dit sneller kunnen verwerken. Door je informatie te visualiseren, bijvoorbeeld met een video of infographic, help je dus je publiek om de informatie beter en sneller te verwerken. Daarnaast zullen ze de informatie beter onthouden, vergeleken met informatie die ze enkel hebben gelezen of gehoord. Wil je een infographic laten maken? Dan kun je terecht bij Cooler Media. Je kunt ook kiezen voor een interactieve infographic, zodat je doelgroep zelf de informatie op hun eigen tempo kunnen bestuderen.

Pas je aan aan je doelgroep

Elke doelgroep is anders: je kunt informatie voor een basisschoolklas niet op dezelfde manier vertellen als informatie voor het management van je bedrijf. Je moet je daarom aanpassen aan je doelgroep, zodat je de informatie overbrengt op een manier die zij begrijpen. Bij kinderen zul je dus zeker veel gebruik moeten maken van plaatjes en gemakkelijk taalgebruik. Ook kun je extra rekening houden met tijd voor vragen en zul je informatie op een rustig tempo moeten overbrengen. Bij volwassenen die ongeveer dezelfde kennis hebben als jij, kun je wat meer vaktermen gebruiken en is er minder behoefte aan gemakkelijk taalgebruik, je kunt er dan vanuit gaan dat zij je snel zullen begrijpen. 

Houd het simpel

Hoe meer woorden je gebruikt om je boodschap over te brengen, hoe verwarrender het vaak wordt. Houd je informatie dus simpel en compact. Zijn details niet belangrijk? Houd deze dan achterwege en focus je op de kern van je boodschap. Het is ook goed om te beginnen met de belangrijkste informatie, want aan het begin is je publiek vaak het scherpste. Daarna ga je steeds meer naar het einde van hun spanningsboog en zullen ze zich minder goed kunnen concentreren op wat je zegt of wat ze lezen. Zo komt je boodschap ook minder goed over.

Tags:
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Riem zonder Gaatjes: Comfort, Stijl en Duurzaamheid in Één Accessoire

Een riem is een van die modeaccessoires die vaak over het hoofd wordt gezien, maar toch een cruciale rol speelt in het creëren van een

...

Waarom een accountant interessant is voor studentenorganisaties in Amsterdam

Als studentenorganisatie heb je waarschijnlijk veel aan je hoofd: evenementen organiseren, leden werven en financiën beheren. Hoewel het bijhouden van de administratie misschien niet het

...

Hoe een evenementenbureau jouw brand activation naar een hoger niveau tilt

Het versterken van je merk en het creëren van een onvergetelijke connectie met je doelgroep wordt steeds belangrijker in de wereld van marketing. Brand activationis

...

Optimale luchtkwaliteit door effectieve filtertechniek

Een goede luchtfiltratie is essentieel voor het handhaven van een gezonde en productieve werkomgeving, vooral in industriële settings waar de luchtkwaliteit direct van invloed kan

...