Marketing is voor een bedrijf ontzettend belangrijk, je hebt het nodig voor zaken zoals het draaien van conversie, inschrijvingen voor nieuwsbrieven en het opdoen van naamsbekendheid. Bij de verschillende zaken horen natuurlijk ook andere marketingstrategieën. In dit artikel ga ik je alles vertellen over de positionering van je bedrijf! Kies en bepaal Zorg ervoor dat je een duidelijke positionering bepaalt voor je bedrijf. Bij de positionering ga je vooral bekijken hoe jij je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie. Vraag jezelf af hoe de consument naar jouw bedrijf zou moeten kijken. Het DNA van je bedrijf Wanneer je jouw bedrijf wilt positioneren moet je beginnen met het DNA van het bedrijf. Hoe wil jij door je consumenten gezien worden? Je DNA zal altijd de boventoon blijven voeren bij alle beslissingen die je maakt. Unique selling points Het klinkt misschien logisch, maar zorg er altijd voor dat je jouw USP’s op een rijtje hebt. Alleen op deze manier kun jij je onderscheiden van de rest. Ook is het belangrijk dat je dit goed op je socials en je instagram laat zien. De positioneringsmatrix van Treacy en Wiersema Volgens Treacy en Wiersema (marketing professoren) kun je voor je bedrijf kiezen uit drie verschillende strategieën: We beginnen met de Customer Intimacy. Bij deze strategie ligt de focus op de relatie met je klant. In alles wat je doet stel je de klant voorop om zijn of haar beleving zo goed mogelijk te maken. Je bent bijvoorbeeld goed bereikbaar, hebt veel klantcontact en biedt een extreem goede service. Je bouwt samen met je klant een langdurige “relatie” op en gelooft niet in een eenmalige transactie. De tweede strategie is operational Excellence. Wanneer je de bedrijfsprocessen binnen je onderneming zo goed hebt georganiseerd, is het mogelijk om producten en diensten voor een lagere prijs te realiseren. Dit komt door het efficiënt werken. Dit mag ten koste gaan van de kwaliteit en de klantrelatie Tenslotte hebben we de product leadership. Hierbij lever je de beste producten en/of diensten. Het product en de ontwikkeling ervan staan altijd centraal! Wil jij binnenkort wonen in een van de mooiste kastelen van Nederland? Probeer je bedrijf eens goed te positioneren en kijk eens wat het jou oplevert. |