PIM staat voor Product Informatie Management. Met een PIM-software kunt je productinformatie beheren en dat levert voordelen op voor het bedrijf dat er gebruik van maakt. Elke e-commerce business impliceert teamwork, het verbinden van de verschillende afdelingen en kanalen is mogelijk met een PIM systeem. Daarom presenteren wij in dit artikel de kenmerken van deze software en de voordelen die zij jouw onderneming biedt. Kijk hier eens naar! Wat is het PIM-systeem?Een PIM-software wordt gebruikt om alle gegevens met betrekking tot de producten van een bedrijf te standaardiseren, ze te gebruiken in andere platforms om altijd een punt van concrete en nauwkeurige informatie over de artikelen te hebben. Als er geen PIM-systeem is, zou deze informatie moeten worden opgenomen in het ERP van het bedrijf of in Excel, PDF-bestanden, enz. Als je een bedrijf leidt met een aanzienlijk aantal producten en verschillende software tools gebruikt, zal het voor je interessant en nuttig zijn te weten wat PIM is en wat de voordelen zijn van het gebruik van PIM software. Doel van het PIM-systeemHet doel van PIM is te voorzien in een systeem dat productinformatie standaardiseert voor later gebruik in andere instrumenten en processen van de toeleveringsketen. Productgegevens in een gestandaardiseerde vorm zorgen voor een betere workflow en voor gestandaardiseerde en hoogwaardige informatie. Een PIM-software kan productspecificaties, reclameteksten, afbeeldingen, video’s… PIM kan worden geïntegreerd met het eCommerce platform van jouw online winkel ( Magento, Shopify, WooCommerce, enz.) en ook met andere verkoopkanalen en softwaresystemen. Misschien moet je bijvoorbeeld ook de SKU van jouw producten vermelden. Voordelen van het gebruik van een PIM-systeem1. Vermindering van de benodigde middelen (kosten, tijd, webopslag…) dankzij de centralisatie van alle informatie; 2. Betere positionering op het web, dankzij de toegang tot de productfiches door het marketingteam; 3. Betere winkelervaring voor klanten. De standaardisering van de informatie zal ervoor zorgen dat alle productbladen dezelfde hoeveelheid gegevens bevatten en dat het aankoopproces consistenter is; 4. Gemakkelijker bijwerken van gegevens zonder fouten. Het systeem zal je op de hoogte brengen als er informatie ontbreekt en de velden zullen je helpen bij het invullen van de gegevens met betrekking tot de producten; 5. Maakt het gebruik van verschillende verkoopkanalen mogelijk, waarbij de informatie in al deze kanalen automatisch wordt gesynchroniseerd. Op die manier kunt je de productinformatie in alle verkoopkanalen up-to-date houden en zullen de wijzigingen die je in het ene platform aanbrengt, ook in de andere tot uiting komen, op voorwaarde dat ze geïntegreerd zijn; 6. Toegang tot productinformatie voor andere afdelingen, die geen toegang hebben tot het ERP. Dit zal tijdwinst opleveren door communicatie- en informatieoverdracht problemen en zal de diensten in staat stellen onafhankelijk te werken; 7. Grotere organisatorische capaciteit en grotere gegevensbeveiliging, aangezien alles zich in de cloud bevindt en niet in privébestanden zoals die op de computer of papieren documenten. Neem een kijkje op de website van Skwirrel voor meer informatie over het PIM systeem. |