Ace Magazine
Image default
Internet

Waarom online verkopers een PIM-systeem zouden moeten invoeren

Het runnen van een bedrijf is een uitdagende taak, en het handmatig opslaan van gegevens maakt het nog ingewikkelder. Dat is waar een PIM systeem van Skwirrel van pas komt. Dit instrument is bijzonder waardevol voor e-commercebedrijven. Omdat beschrijvingen, prijzen, foto’s en meer gemakkelijker te beheren zijn als ze allemaal op één plaats staan.

De rol van een PIM-systeem voor verkopers van e-commerce

Wanneer aan PIM wordt gedacht, wordt dit meestal geassocieerd met bedrijfsgiganten die over grote budgetten beschikken. Het wordt ook wel vergeleken met een ERP- of voorraadbeheersysteem voor fabrikanten of distributeurs, maar het is veel meer dan dat. Ongeacht de omvang van jouw bedrijf, een productinformatie database is van cruciaal belang. Vooral voor wederverkopers.

 

Als detailhandelaar hebt je ook productinformatie en visuele middelen om ergens op te slaan. Hoewel je misschien niet veel inventaris hoeft aan te houden, is het toch praktisch. Waarom zou je kiezen voor excel spreadsheets als je de vruchten kunt plukken van een PIM-systeem dat al jouw inhoud centraliseert en jouw marketingpotentieel verbetert? Ontdek hieronder de voordelen van een investering in een automatiseringssysteem voor jouw gegevens!

Eenvoudig delen van productinhoud

Wanneer je jouw productlijst voor herbevoorrading moet delen met een distributeur, fabrikant of groothandelaar, kunt je al jouw gegevens op één plaats hebben. Je hoeft geen uitgebreide Excel-spreadsheets te manipuleren of een ontwerper in te huren om je te helpen de perfecte productcatalogus te maken.

 

Of je nu reageert op een vraag van een klant over een productgamma of wilt zien wat je in voorraad hebt, je kunt in real time een gepersonaliseerde catalogus naar jouw klanten sturen. Met een dergelijk geautomatiseerd systeem kunnen klanten gemakkelijk het gewenste product selecteren en onmiddellijk een offerte aanvragen. Deze gemakkelijke toegang helpt de klantenrelaties en -ervaringen te verbeteren.

Gemakkelijker om jouw prestaties te beheren

Je kunt jouw productprestaties analyseren en jouw inhoud optimaliseren met het PIM-systeem. Het laat je waardevolle informatie zien, zoals hoeveel keer een bepaald product is bekeken, hoeveel keer het is toegevoegd of gecontroleerd. Het kan ook meerdere kanalen met elkaar vergelijken, zodat je kunt zien waar jouw producten het best worden verkocht.

 

Dit is ideaal voor verkopers, omdat het je helpt individuele producten te volgen waarin jouw klanten geïnteresseerd zijn. Dit geeft aan of je moet stoppen met de verkoop van een specifiek product, een meer relevante oplossing moet vinden of het product aan een breder publiek moet verkopen.

 

Je kunt met succes meerdere kanalen integreren

Om op te vallen in de online markt, moet je jouw inhoud optimaliseren met behulp van gerichte zoekwoorden, in de relevante taal, en moet je zich richten op het optimaliseren van jouw productlijst. Dit zal ervoor zorgen dat elk product aan jouw marketingbehoeften voldoet.

 

Met een PIM-systeem kunt je jouw inhoud verrijken tot ver buiten de beperkte velden die verkoopkanalen bieden. Dit strategische proces zorgt er ook voor dat je de inhoud aanpast aan de eisen van een specifieke markt. Je kunt kanaalspecifieke informatie opslaan om de integratie met meerdere kanalen te vergemakkelijken.