Heb je een tender op het oog, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wees niet getreurd, wij zijn er om je te helpen. Bij het inschrijven op een tender, vraagt de opdrachtgever onder andere om een plan van aanpak. Dit is een document waarin je aangeeft hoe jij van plan bent om je dienst of product te gaan leveren en uitlegt wat je werkwijze is. Het is dus echt de bedoeling dat jouw plan van aanpak de opdrachtgever overtuigd van jouw kunnen en voor jou kiest. Het plan van aanpak is de perfecte manier om je te onderscheiden van je concurrenten, zodat jij de tender kan winnen.
Een specifiek plan van aanpakOm nog beter antwoord te geven op de vraag ‘wat is een plan van aanpak?’ is het belangrijk om te weten dat je in dit plan moet laten zien dat je de opdracht volledig, geheel en al begrijpt.
Wanneer je dit laat zien, weet de opdrachtgever meteen wat de meerwaarde is van jou als inschrijver en geeft jou weer een streepje voor op de concurrentie. Hiervoor kun je voor jezelf antwoord geven op de volgende vragen: Welke informatie heb je over de opdrachtgever? Welke reden zit er achter de criteria van de opdracht? Heeft het project risico’s? En zo ja, wat zijn die risico’s dan? Met deze vragen kun je voor jezelf op een rijtje zetten of je de opdracht echt volledig hebt begrepen en of je genoeg informatie hebt over de opdrachtgever om je in te schrijven. Een SMART plan van aanpakBij het schrijven van jouw plan van aanpak is het van belang dat jouw doelen en beloften voor de opdracht, volgens de SMART principes zijn omschreven. Volgens de SMART principes, beschrijf je jouw plan van aanpak in kleine overzichtelijke stapjes, die uiteindelijk leiden tot het winnen van de tender. SMART is een acroniem voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wanneer je jouw plan op deze manier schrijft, is het voor de opdrachtgever meteen duidelijk hoe je te werk gaat en wat hij aan jou heeft.
|