Schrijf ook op welke problemen jij voor je doelgroep kunt oplossen. Blijf dicht bij jezelf en je zult zien dat je in mum van tijd time je niche hebt gevonden. #4 (https://www.water-ontharder.nl). Geen overzicht in je webshop Ga je een webshop opzetten, dan is het belangrijk om meteen over een goede structuur na te denken. Wanneer een gebruiker niet gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt, dan is hij zo weer weg om een gelijksoortig product via een andere webshop te bestellen. Zorg er daarom voor dat de klant zo min mogelijk moet klikken om op de productpagina te komen en om uiteindelijk af te rekenen. Less is more, echt waar! Creëer overzichtelijke categorieën binnen je productaanbod en deel deze logisch in. De indeling van je categorieën en navigatiemenu kunnen voor jou misschien volstrekt logisch zijn, maar voor je bezoekers is dit niet altijd zo. Voordat je een definitief besluit over de structuur van je webshop maakt, is het daarom altijd handig om aan buitenstaanders, zoals familie en vrienden, te vragen wat ze van je webwinkel vinden. Wat Doen SupplementenKunnen ze het product gemakkelijk vinden? Wanneer dit niet zo is, dan is er letterlijk werk aan de winkel! #5. Gekopieerde productteksten en -beelden Wat wij erg veel zien, is meer van hetzelfde: gekopieerde productteksten en standaard productbeelden. Of nog erger, ontbrekende productteksten. Unieke productteksten versterken je positie op meerdere vlakken. Daarnaast zijn unieke productteksten belangrijk voor je online zichtbaarheid. Ook voor beeldmateriaal geldt dat je jouw shop er echt uit kunt laten springen, wanneer je aandacht besteed aan mooi sprekend beeldmateriaal. #6. Ontbreken van online zichtbaarheid (SEO) Uit onderzoek van Post, NL blijkt dat veel beginnende webshopeigenaren zich verkijken op de benodigde tijd om mensen naar hun webshop te trekken. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en betekent het optimaliseren van je website voor zoekmachines, zoals Google, zodat gebruikers je gemakkelijker kunnen vinden – B2N. De online zichtbaarheid van je webshop optimaliseren, begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de termen die een gebruiker in Google ingeeft om op jouw webshop terecht te komen. Webwinkel – De Groene Amsterdammer#7. Onjuiste strategie voor social media Social media is waar jij je community opbouwt en contact onderhoudt. Het zijn de platformen waar je van klanten fans kunt maken. Veel beginnende webshopeigenaren gebruiken hun persoonlijke profielen op social media als een ‘zakelijk’ profiel. Dit gaat je niet helpen! Creëer een zakelijke Facebook-pagina om daar alles omtrent je webwinkel te posten en je volgers up-to-date te houden. Daarnaast kun je daarmee ook advertenties plaatsen, iets wat met een persoonlijk account niet kan. Voordat je begint met posten, is het belangrijk om te bepalen welke social media geschikt zijn voor jouw webshop. Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, of misschien Pinterest? Wees verder niet bang om je menselijke kant op social media te laten zien. Tip voor content die je op je social media kanalen kunt delen: wanneer je webshop zijn deuren al geopend heeft, dan is de kans groot dat je tevreden klanten hebt. Wellicht hebben deze klanten een review voor je geschreven of kun je ze hiervoor benaderen. Reviews zijn ontzettend waardevolle content om op je social media te delen en dragen daarnaast ook bij aan het vertrouwen in je producten en webshop. Het Groene Paradijs: Online Planten Kopen, Tuinplanten OnlineOnduidelijke voorwaarden en missende informatie Het melden van bedrijfsgegevens en algemene voorwaarden, veel eigenaren van webwinkels zitten er niet op te wachten. Toch is dit erg belangrijk, zeker bij een beginnende webshop en wanneer je nog geen reviews hebt verzameld. Het ontbreken van duidelijke voorwaarden kan argwaan opleveren en dat wil je koste wat het kost voorkomen. Je concurrent vermeldt hoogstwaarschijnlijk duidelijk in zijn webshop dat het erg makkelijk is om een pakketje retour te sturen. Voor veel mensen is dat toch fijn om te weten – het kan ze zelfs over de streep halen om tot aankoop over te gaan. Ook is duidelijkheid omtrent verzendkosten en levertijden van belang. #9. Het niet meten van de groei van je webwinkel Er zijn heel veel tools die je kunt inzetten om de groei van je webwinkel te meten. Wanneer je jouw marketingactiviteiten niet meet, dan stop je misschien heel veel tijd, energie en geld in iets wat niet werkt. Het is daarom zonde als je ze niet inzet. Waarom Geen SupplementenZie je dat je mailcampagnes veel converteren? Probeer een extra mail per maand te creëren en meet met behulp van Analytics of dit werkt. Zie je dat je social media niet zo lekker loopt? Dit betekent dat je aan de bak moet om je activiteiten op social media te laten werken. Marketing wel of niet uitbesteden? Zoals je ziet, komt er bij een webshop veel kijken. Van inkoop tot pakketjes verzenden en van boekhouding tot marketing, en alles daar tussenin. Een samenwerking met een webshop coach kan je een vliegende start geven of je naar het volgende niveau tillen. Het heeft een aantal voordelen: je krijgt hulp en advies van marketingexperts; je verliest geen tijd en geld in dure marketingcursussen; je hebt meer tijd om je te focussen op het runnen van je bedrijf; je zult sneller groeien en meer omzet draaien. Zo moet je er wel budget voor hebben. Zeker als je net begint, zul je waarschijnlijk kritisch moeten omgaan met wat je uitgeeft. Het is dus een zorgvuldige afweging die je zelf zult moeten maken. Val er niet zelf in… Hopelijk heb je zo een beeld gekregen van valkuilen die ik vaak zie. Dé Cadeauwinkel Voor Bijzondere, Duurzame ProductenNatuurlijk zijn er uitdagingen, als je een webshop begint. Laat je daar echter niet door afschrikken. Bovenal is het gewoon een mooi avontuur en het resultaat van jouw ondernemerschap. Veel succes gewenst met je eigen webshop! P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail! Het aantal webwinkels en webwinkelverkopen neemt toe. In Nederland zijn er zelfs meer online winkels dan offline winkels. Al deze online winkels moeten zich voorbereiden op de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei 2018 van toepassing wordt. In dit artikel leg ik uit waarom privacy belangrijk is voor een webwinkel en welke documenten of zaken een webwinkel moet opstellen of regelen. |