Online marketing: uitbesteden of zelf doen?

Het inzetten van online marketing voor je eigen bedrijf biedt ontzettend veel kansen. Je wil er daarom graag aan beginnen, ...

Het inzetten van online marketing voor je eigen bedrijf biedt ontzettend veel kansen. Je wil er daarom graag aan beginnen, maar hoe? Je kunt alles in principe intern oplossen, maar is het niet verstandiger een online marketing bureau in te schakelen? We zetten 5 belangrijke sleutelvragen voor je op een rijtje, die je kunnen helpen in de beslissing om je online marketing uit te besteden of zelf te doen. 

 

Vraag 1: Wat wil je bereiken?

Vraag jezelf af wat je zakelijk probeert te bereiken en hoe online marketing hierbij een rol kan spelen. Vaak wil je online marketing gebruiken om proposities verder te zetten in de markt. Het kan helpen dit te vertalen naar een jaardoel, zoals een X-aantal leads dat per jaar gegenereerd moet worden.

 

Vraag 2: Welke kennis is er nodig?

Ga vervolgens nadenken welke kennis er nodig is om deze doelen te bereiken. Als je al iemand in dienst hebt die veel weet van online marketing, is het voor deze persoon waarschijnlijk geen probleem om dit mee op te pakken. Wanneer alles vanaf de grond moet worden opgebouwd, is het in veel gevallen een zware taak om dit op te lossen. In dat geval kun je de taak beter uitbesteden en een medewerker als coördinator mee laten kijken om te verzekeren dat de oorspronkelijke ideeën nageleefd en uitgevoerd worden.

 

Vraag 3: Is er al een online marketing verantwoordelijke?

Om zeker te weten dat de doelstellingen rondom online markering gehaald worden, moet er iemand binnen het bedrijf verantwoordelijk zijn voor de marketing. Deze persoon hoeft niet eens veel kennis van online marketing te hebben; iemand met verantwoordelijkheidsgevoel voor dit nieuwe onderdeel is wel zo belangrijk. Helemaal wanneer je werkt met externe partijen is zo’n verantwoordelijke belangrijk voor de communicatie en coördinatie. Het inschakelen van een full-service marketingbureau als Blue Dragon ontzorgt jouw bedrijf volledig op dit gebied.

 

Vraag 4: Wat zijn je focus doelstellingen?

Focus doelstellingen helpen je om je jaardoel te behalen door deze op te knippen in doelen voor de komende kwartalen. Bekijk wat er nodig is om deze specifiekere en kleinere doelstellingen te behalen. Heb je de hiervoor benodigde kennis al in huis? Besteed hier dan niet te veel van uit. Is er geen enkele medewerker die deze doelen kan behalen? Denk dan wel aan het inschakelen van een externe partij.

 

Vraag 5: Welke succesfactoren zijn er?

Uit hoe meer specialismen je doelstellingen bestaan, hoe lastiger het is deze vast te leggen in één nieuwe functie. Bekijk daarom wat je graag wilt bereiken en wat daar voor nodig is. Draait alles om social media, of komen er ook zoekmachine marketing of content marketing bij kijken? Hoe meer succesfactoren er zijn, hoe beter je een extern online marketing bureau kunt inschakelen om je hierbij te helpen.

 

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Marketing

Wat is Lokale SEO? Alles wat je moet weten!

Lokale SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, wordt steeds belangrijker in de wereld van online marketing. Als bedrijf is het essentieel om te weten hoe je jezelf online

Marketing

Op zoek naar een SEO specialist?

Ben je op zoek naar een ervaren SEO bureau voor deskundig advies in zoekmachineoptimalisatie? Aarzel niet om contact met ons op te nemen en optimaliseer