Ace Magazine
Image default
Marketing

Huisstijl laten ontwerpen: hier moet je op letten!

Bij het opstarten van een nieuw bedrijf besluiten veel ondernemers hun huisstijl zelf vorm te geven. Het bespaart immers op de kosten en heeft vaak niet de grootste prioriteit in de eerste fase. Belangrijker is het opschalen van de productiecapaciteit, het aannemen van geschoold personeel, enzovoorts. Deze manier van denken is echter niet correct! Het ontwerp van een huisstijl is cruciaal om je bedrijf direct een goede start te geven. Zeker bij bedrijven die nog geen naamsbekendheid hebben opgebouwd in de fase voorafgaand aan de oprichting hiervan, denk aan het opbouwen van naamsbekendheid met grote banners of bijvoorbeeld een crowdfunding actie. In dit artikel lees je er meer over. 

Belang van een unieke huisstijl

Een huisstijl draagt bij aan de eerste indruk die een consument van je bedrijf heeft. Hierbij is het belangrijk dat de huisstijl uniek is. Je logo en website moeten eenvoudig te onderscheiden zijn, van die van de concurrentie. Wanneer het logo te generiek is, zal het voor consumenten lastig zijn zich deze te herinneren. De kans dat een consument bij de aankoop van een product voor een concurrent kiest is in zo’n geval onnodig groot. Over het algemeen geldt dat consumenten zeven contactmomenten nodig hebben, voordat zij een product of dienst afnemen.

Een huisstijl moet tijdloos zijn

Niet alleen moet een huisstijl uniek zijn. Ook wil je dat de huisstijl tijdloos is. Aan de ene kant om te voorkomen dat je eens per zoveel jaar moet investeren in een nieuw ontwerp. Aan de andere kant, omdat dit voor verwarring zorgt bij consumenten. Ze zullen je huisstijl minder snel herkennen als je deze aanpast. Kijk eens naar de logo’s van bekende merken als Nike en Google. Hoe vaak hebben zij hun logo aangepast sinds ze bestaan? Kleine aanpassingen zijn vanzelfsprekend altijd mogelijk, als de basis hetzelfde blijft.

Zorg voor de juiste combinatie van kleuren

Een derde factor om rekening mee te houden zijn de kleuren die je gebruikt in het logo. Het is belangrijk dat consumenten zich aangetrokken voelen tot een bepaalde kleur. Bij een zakelijke doelgroep wordt vaak blauw of grijs gebruikt. Een jongere doelgroep voelt zich aangesproken door een opvallende kleur als geel of oranje. 

Goedkoop een nieuwe huisstijl voor je bedrijf laten ontwerpen? Bij 15eurologos.nl kan je terecht voor het laten maken van een professioneel huisstijl ontwerp.