Als je na zorgvuldige afwegingen besloten tot verkoop bedrijf, komt er een hoop op je af en moet je zelf in actie komen. Een bedrijf verkoop je niet zomaar. En dan moet ook de waarde nog bepaald worden. Veel mensen ervaren de periode van verkoop van een bedrijf als hectisch en vaak ook emotioneel. Breed onder de aandachtGa jij je bedrijf verkopen, dan wil je het zo breed mogelijk onder de aandacht brengen. Dat betekent dat je een verkoopbrochure maakt. Je laat het pand taxeren, en hebt zelf al een bodemprijs in je hoofd. Je maakt een financieel plan en maakt een shortlist en een long list. Je vergeet niet te werken met non-bindingscontracten en werkt eveneens met intentieverklaringen. En je laat uiteraard de waarde van je bedrijf bepalen. Multiple per bedrijfstakJe kunt online al snel een indicatie krijgen van wat je bedrijf waard is. Dat doe je door het gemiddelde te nemen van de winsten die je de afgelopen drie jaar gemaakt hebt. Dat bedrag vermenigvuldig je met een voor de branche waarin je actief bent gemaakte multiple. Voor mediabedrijven is dat bijvoorbeeld 4, voor een IT bedrijf al snel 6. Nadeel van deze waarde indicatie is dat er geen enkele rekening gehouden wordt met het groeipotentieel van het bedrijf. Geen rekening gehouden met groeipotentieelJuist dat groeipotentieel is voor kopers belangrijk. En dat is ook de reden dat bedrijven met een beperkte winst soms voor heel veel geld van de hand worden gedaan. Je kunt een positief en een negatief scenario maken met de cijfers en je kunt geïnteresseerden ook de historische cijfers laten zien. Nog beter is het echter om een professional in te schakelen die de waarde bepaalt. Wat kost een bedrijfswaardering? Schrik niet, dit is een duur grapje. Want een dergelijke waardering kost je zomaar tussen de vijf en de vijftienduizend euro. Of je dit laat doen is uiteraard aan jezelf. Je kunt dan echter wel iets concreets zeggen over wat jouw bedrijf precies aan waarde vertegenwoordigt en hoeft je niet te beperken tot indicaties.
|