Ace Magazine
Image default
Bedrijven

Hoe RPA je werkzaamheden bevordert

RPA staat voor Robotic Process Automation, in het Nederlands is dit: robotprocesautomatisering. Makkelijk gezegd kan je met behulp van deze technologie veelvoorkomende, herhalende handelingen automatiseren met software. Denk hierbij aan de online klantenservice, informatieafdelingen of klantcontactcentra’s. Medewerkers voeren hier vaker herhalende taken uit. Deze nieuwe technologie kan ervoor zorgen dat medewerkers herhalende taken niet meer hoeven te doen. Hierdoor hebben zij meer tijd voor andere taken die belangrijker zijn. RPA is geen robot met menselijke eigenschappen, maar het is een computerrobot. Het is een stukje software dat routinetaken snel, continu en foutloos overneemt.

 

Voordelen van RPA

Het inzetten van RPA brengt meerdere voordelen met zich mee. Hierbij moet niet gedacht worden aan een scenario waarbij robots mensen gaan vervangen, maar waarbij robots mensen gaan aanvullen bij hun werkzaamheden. Door middel van deze technologie worden herhalende taken van medewerkers vervangen waardoor ze meer tijd over hebben voor belangrijkere taken. Hierdoor hoeven medewerkers geen saaie, repeterende taken meer uit te voeren. Ook werken de robots stukken sneller dan mensen. Dit kan wel oplopen tot 10 tot 15 keer sneller. Hun snelheid levert niet in op hun nauwkeurigheid, ze werken namelijk 100% nauwkeurig en foutloos bij de juiste instellingen. Piekperiodes zijn met behulp van RPA verleden tijd. Hierdoor wordt de werkdruk gereguleerd binnen een organisatie. Ook is de capaciteit van de robots uit te breiden door middel van nieuwe of al gebruikte robots toe te passen.

 

Voorbeeld

Pegamento is een bedrijf wat RPA-services aanbiedt. Een simpel voorbeeld van deze technologie is een chatbot. Tegenwoordig is dit een populaire toepassing in de wereld van het klantcontact. Als je bijvoorbeeld contact opneemt met Bol.com, moet je eerst met een robot praten via een chat. Er wordt intelligentie toegevoegd waardoor de chatbot klanten kan helpen. Of denk aan het reserveren van een tafel in een restaurant. RPA checkt of er een tafel beschikbaar is en de reservering wordt gemaakt. Momenteel komt deze technologie alleen nog voor binnen de IT. Maar er zijn voorspellingen dat vanaf 2024 deze technologie steeds meer voor gaat komen buiten de IT.

 

 

https://www.pegamento.nl/