Ace Magazine
Image default
Marketing

Hoe ga je te werk als freelance SEO specialist?

De meeste SEO specialisten beginnen hun carrière in dienst van een online marketing bureau. Bij een bureau kunnen ze voldoende kennis opdoen om vervolgens de stap te maken om in-house bij een bedrijf te gaan werken of om als freelancer aan de slag te gaan. Maar hoe zit het nou eigenlijk als je als zzp SEO specialist werkt? Want hoe vind je nieuwe klanten? En hoe hou je vervolgens de posities in van de klanten Google bij? Lees de antwoorden op deze vragen in dit artikel.

Op zoek naar opdrachten

In de zakelijke wereld is een groot netwerk belangrijk. Vrienden en kennissen van klanten kunnen wellicht ook jouw klant worden. Daarom is het cruciaal om klanten tevreden te houden door kort op het project te zitten en regelmatig contact te houden. Als freelancer kan je makkelijk een band opbouwen met de klant omdat jij het enige contactpersoon bent. Hierdoor kan je gauw de klant zowel op werk als privé gebied beter leren kennen wat zorgt voor een persoonlijke touch binnen de dienstverlening. Zeker als freelancer is mond-tot-mond reclame de beste manier om nieuwe opdrachten binnen te halen. 

Wanneer je pas begint als freelancer en nog geen netwerk aan klanten hebt opgebouwd is het verstandig je om aan te melden op diverse freelance platformen. Hierdoor kan gemakkelijk opdrachten gezocht worden en vergroot je ook je online zichtbaarheid. 

Gebruik van tools

Het gebruik van tools om de ontwikkelingen van de posities te meten is essentieel in het werk van een SEO specialist. Er zijn verschillende tools op de markt waarin je dit kan doen. Echter zijn niet alle tools gratis te gebruiken en lopen de prijzen van bepaalde tools hoog op. Om zoveel mogelijk kosten te besparen wordt er aangeraden gebruik te maken van één of twee tools waarin je de belangrijkste factoren kan meten zoals Ahrefs of Screaming Frog. 

Het kan ook voorkomen dat een klant zelf al in bezit is van een account op een tool of zelfs een eigen tool heeft. Schroom dan niet om te vragen of je daar gebruik van mag maken. Verder is het ook mogelijk om bepaalde gemaakte kosten van de belasting af te trekken. Onderzoek voor het aanschaffen van een tool hoeveel procent dit is. Ten slotte, kan je als freelancer contact opnemen met een online marketing bureau met de vraag of je voor een vast bedrag gebruik mag maken van hun tools. Niet geschoten is altijd mis. 

Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen

Als SEO specialist is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en trends binnen de digital marketing branche. Omdat Google en andere zoekmachines constant hun algoritme en diensten updaten zijn er bijna elke week of zelfs elke dag nieuwe trends. Van het gebruik van UX design op een website tot aan virtual reality om producten zoals lippenstift uit te testen. Een ontwikkeling binnen het algoritme van Google kan een grote invloed hebben op de posities van een website en een trend op gebied van UX kan een mooie kans bieden om een website te optimaliseren. Zorg er daarom voor dat je je aanmeld op diverse nieuwsplatformen om dicht op de nieuwste SEO trends te zitten.