Een hotel of B&B openen is niet goedkoop en zoals elke ondernemer ben je waarschijnlijk op zoek naar mogelijkheden om je omzet en winst te maximaliseren. Het hanteren van de juiste hotel prijsstrategie is daarbij essentieel. Zie hier 10 mogelijke hotel prijsstrategieën die jou kunnen helpen je omzet te verhogen.
Een inkoppertje… Een prijsstrategie op basis van vraag wordt ook wel dynamic pricing genoemd. Verhoog je prijzen op populaire dagen of tijdens evenementen en verlaag je kamerprijzen op minder populaire dagen zoals zondagen. Houd wel altijd je RevPAR in de gaten om er zeker van te zijn dat een prijsverhoging of verlaging tot een hoger omzet leidt.
Ben je nog maar net begonnen met je hotel of B&B? Dan kun je gebruik maken van een penetratie prijsstrategie. Hiermee verlaag je de kamerprijs tijdelijk om naamsbekendheid en positieve reviews te verkrijgen. Heb je deze binnen? Dan kan je de kamerprijs uiteraard weer wat ophogen.
€99 verkoopt beter dan €101. Voor veel mensen is een bedrag van €100 een psychologische drempel waar ze niet graag overheen gaan. Rond de prijzen van je kamers dus slim af.
Hoe langer een gast verblijft, hoe meer korting je hem of haar geeft. Bijvoorbeeld: wanneer een gast 1 dag verblijft, betaalt deze 100 Euro per nacht; blijft diezelfde gast 2 dagen dan betaalt hij 80 Euro per nacht. De gast ervaart een korting en zal sneller geneigd zijn een nachtje extra te boeken.
Is er een vergelijkbaar hotel of B&B bij jou in de buurt? Prijs je goedkoopste kamer net onder de goedkoopste kamer van je concurrent en de duurste kamer net boven de duurste kamer van hem. Hiermee spreek je zowel de gasten aan die op zoek zijn naar een goede deal en de gasten die bereid zijn om wat extra te betalen.
Met verschillende kamertypes kan je gebruik maken van upselling: wanneer een premium kamer nog beschikbaar is, kan je deze aanbieden tegenover een kleine meerprijs.
Met cross-selling bied je naast een overnachting extra’s aan waarvoor betaald moet worden. Deze zogeheten Add-ons kun je in je boekingsmodule verwerken. Voorbeelden van Add-ons zijn: een fles Prosecco, een supersnelle internetverbinding, early check-in, late check-out of een vliegtuig-transfer. Daarnaast kan je natuurlijk een geheel arrangement aanbieden door een diner toe te voegen aan de overnachting of samen te werken met de dichtstbijzijnde fietsverhuurder.
Je kunt per mail een kortingscode sturen naar gasten die al in jouw hotel of B&B overnacht hebben om daar een vervolgbezoek te stimuleren. Doe dit vooral bij mensen die via een extern boekingskanaal hebben gereserveerd aangezien je ze hiermee naar je eigen boekingsmodule op je website stuurt (en hier betaal je geen commissie over reserveringen!).
Er is geen andere markt dan de hotelmarkt waar prijzen zoveel afhangen van een seizoen. In de zomer zal een hotel aan de Spaanse Costa de kamerprijzen eerder verhogen dan verlagen, vice versa voor de Zwitserse Alpen in de winter.
Afgekeken van vliegtuigmaatschappijen: het gebruik maken van last-minute deals. Het woord zegt het eigenlijk al. Het is het laatst mogelijke moment waarop gasten een reservering kunnen maken en aangezien je streeft naar volledige bezetting kun je een kamer aanbieden met een aanzienlijke korting.
Wat is de beste prijsstrategie voor mijn hotel of B&B? Er is geen one size fits all. Het type gasten wat jouw hotel bezoekt, de plaats waar een B&B zich bevindt en de tijd van het jaar zijn allemaal factoren die een hotel prijsstrategie kunnen beïnvloeden. Dus, wat moet je doen? Logisch nadenken en probeer eens een prijsstrategie uit. Ga vervolgens naar je Property Management System (PMS) en vergelijk je bezettingsgraad, gemiddelde kamerprijs en RevPAR van de periode waarin je geen prijsstrategie toepaste met de periode waarin je er wel gebruik van maakte. Succes!
|
https://roomraccoon.com/ |