Ace Magazine
Image default
Webdesign

De 7 stappen om een website te maken

Zowel voor bedrijven en organisaties als voor individuen helpt een website om producten en diensten in de markt te zetten. En om een globaal publiek te bereiken. Yellowshape doorloopt hieronder de zeven stappen om te starten met een website.

Bedrijven horen te beschikken over een weldoordachte strategie of plan bij ieder nieuw initiatief. Dat geldt ook voor een website. Om de beoogde resultaten te behalen, is de uitwerking van een roadmap voor de ontwikkeling van een website ontzettend belangrijk.

Roadmap voor een effectieve website:

De eerste stap is te weten voor wie jouw product of dienst is bedoeld. Op basis van verschillende parameters – zoals woonplaats, leeftijd, geslacht, enzovoort – dien je jouw doelpubliek in kaart te brengen. Dat helpt je bij het uitschrijven van de boodschap die jouw website moet vertellen. En in zekere mate dus ook het ontwerp van de website.

Wil je een onlinewinkel maken voor kleding of een onlinebibliotheek voor beginnende ouders? Er zijn miljoenen producten en nog meer websites. Identificeer eerst je doelgroep en USP.

1. Omschrijf je doelpubliek en USP (Unique Selling Proposition): 

De eerste stap is te weten voor wie jouw product of dienst is bedoeld. Op basis van verschillende parameters – zoals woonplaats, leeftijd, geslacht, enzovoort – dien je jouw doelpubliek in kaart te brengen. Dat helpt je bij het uitschrijven van de boodschap die jouw website moet vertellen. En in zekere mate dus ook het ontwerp van de website.

Wil je een onlinewinkel maken voor kleding of een onlinebibliotheek voor beginnende ouders? Er zijn miljoenen producten en nog meer websites. Identificeer eerst je doelgroep en USP.

2. Voorbereidingen treffen voor je website:

Er zijn verschillende stappen die je al kan nemen alvorens de ontwikkelaar van je website in het plaatje komt. Zo moet je zo snel mogelijk een domeinnaam kiezen die bondig is en goed omschrijft wat je doet.

Zelfs de domeinextensie is afhankelijk van jouw sector of de locatie waarin je actief bent. De domeinextensie .be bijvoorbeeld is interessant voor bedrijven die enkel in België actief zijn.

3. ‘Best of’-Benchmarking:

Alhoewel het belangrijk is om je eigen website te bouwen, is het soms even belangrijk om te kijken wat je concurrentie doet. Bezoek de websites van je directe concurrenten en toonaangevende sites in andere sectoren. Probeer uit te vinden wat hen groter en beter maakt.

Veel websites hebben over het algemeen dezelfde kenmerken. Toegevoegde elementen zoals een chatbox of social media feed laten daarentegen bezoekers langer op hun site hangen. ‘Best of’-benchmarking is het oplijsten van al deze interactieve elementen alvorens je begint aan de lay-out en vormgeving van je website.

4. Wireframes en Ontwerp:

De eerste concrete stap in de ontwikkeling van een website is het ontwerp. Zo dient het ontwerp rekening te houden met een hedendaagse UI (User Interface). Daarnaast moet het een vlotte UX (User Experience) voorzien.

De designwereld is de afgelopen jaren overgestapt van een skeuomorph (gelijkend op echte structuren) naar een abstracter, vlak design. Er wordt veel onderzoek gedaan naar welke kleuren gebruikers aangenaam vinden, om zo passende kleurenpaletten samen te stellen. Een modern UI laat zien dat je bedrijf mee is met de tijd.

Deze eerste ontwerpen geven de verschillende stakeholders een beeld van hoe de website eruit zal zien. Wireframes geven ook weer hoe de navigatie tussen de verschillende pagina’s verloopt. Ze kunnen heel basic zijn. Of gedetailleerd met de gekozen lettertypes, kleuren, plaatsing van verschillende elementen, enzovoort.

Het UX-ontwerp hoort simpel, vloeiend en intuïtief te zijn. Een verkeerd ontwerp is een dealbreaker, ongeacht hoe groot je bent. Volgens sommige webspecialisten is één van de grootste verschillen tussen Yahoo en Google het gebruik van witruimte. 

Google gelooft in de focus op enkel de zoekmachine. Zo plaatsen ze de zoekbalk pal in het midden van de pagina. Yahoo daarentegen propte zijn zoekpagina vol informatie, wat voor een druk, volgepropt resultaat zorgde. Google heeft daarentegen een duidelijke UX. En dat heeft hen geen windeieren heeft gelegd.

5. Web Content:

Eens het ontwerp klaar is, begin je best de inhoud voor te bereiden. Vaak denken mensen dat de content van een website enkel over teksten en artikels gaat. Maar met content bedoelen we een ruim pakket aan informatie. Denk maar aan video’s, audio, slideshows en infographics.

Ongeacht over welke soort content het gaat: het is een vitaal element van je website. En een goede planning is dus vereist. Je wilt namelijk al van het eerste bezoek indruk maken op je gebruikers.

De inhoud van je website moet niet enkel informatief zijn, maar hoort de klant ook aan te zetten tot meer. Een kalenderplan is een goed idee. Zo kan je opstellen wanneer en hoe vaak je nieuwe content gaat publiceren. En over wat je gaat schrijven.

6. Programmeren: 

De technologieën en methodes die ontwikkelaars gebruiken om een website te programmeren, veranderen razendsnel. Wees voorzichtig. Evalueer bijvoorbeeld eerst de technologieën die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. 

Pas op voor gesloten software. Open-source technologie met een levende gebruikerscommunity is een interessant alternatief. Zo ben je zeker dat je gereedschap niet zomaar in de vergetelheid verdwijnt na enkele jaren. 

Frameworks helpen jou met de basisstructuur van je site. Hierdoor concentreer jij je op wat je site écht uniek maakt. 

Maak geen compromissen wat betreft het testen van je site. Test de performantie, de laadsnelheden en doe alles nog eens opnieuw. Of automatiseer deze tests. Niemand houdt van een site die tergend traag is of constant crasht.

7. SEO en Analytics: 

De webontwikkeling stopt niet bij een website te bouwen en online te zetten. Een complete website moet geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Er zijn verschillende gereedschappen beschikbaar om de beste zoekwoorden voor je site te ontdekken.

Zoekwoorden zijn de woorden waarop gebruikers normaal gezien zoeken. Zonder SEO (oftewel zoekmachineoptimalisatie) verschijnt je website niet in de zoekresultaten. En ontdekken gebruikers dus nooit je website.

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wie je website wel bezoekt. En hoelang ze blijven hangen. Of op welke pagina’s ze hun tijd doorbrengen. Dat helpt je te begrijpen wat gebruikers wel of niet willen.

Die kennis kan je dan weer gebruiken om je zaken te verbeteren. Analytics moeten daarom deel uitmaken van je website. Ook hiervoor zijn er gereedschappen beschikbaar die je eenvoudig in je website laat integreren.

De ontwikkeling van een website is geen éénmalig karwei, maar een werk van lange adem. Ga daarom in zee met een ervaren partner. Neem contact op met Yellowshape, een fullservice bureau voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. Wij staan graag in voor de ontwikkeling van jouw website.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/website-ontwikkeling-stappenplan