Ace Magazine
Image default
Webdesign

Hoe jij snel de e-commerce van je webshop kan optimaliseren?

Merk je dat de verkoop via je webshop daalt of stagneert? Dan wordt het tijd om je e-commerce te optimaliseren. In deze blog geeft Way2Web jou enkele tips om je onlineverkoop een boost te geven.

Weet wat je doelgroep belangrijk vindt

In de hoofden van je klanten kijken: was het maar mogelijk. Toch zijn er een aantal dingen die haast iedere onlinekoper belangrijk vindt aan een webshop. En daar kan je handig op inspelen. Denk maar aan:

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Snelheid
  • Bewaarde voorkeuren en instellingen
  • Voordelen en beloningen
  • Personalisatie
  • Entertainment

Richt je op bestaande klanten

Wanneer de zaken wat trager gaan, denken bedrijven al snel dat ze te weinig klanten hebben. Nog beter dan nieuwe klanten aantrekken, is je bestaande klantenbestand aanspreken. Dat is goedkoper, minder tijdverslindend en eenvoudiger.

Trouwe klanten die goede ervaringen hebben met je webshop, hoor je te belonen. Zij dragen namelijk voor een groot deel bij aan de terugkerende inkomsten van je webshop. Je kan bijvoorbeeld hun koopervaring optimaliseren en werken met loyaliteitsprogramma’s.

Wek vertrouwen op met je website

Niemand plaatst een bestelling op een website die ‘fraude’ uitstraalt, ouderwets oogt of gewoonweg een lelijk design heeft.

Om je klanten duidelijk te maken dat jouw website veilig is, kan je iconen plaatsen van bijvoorbeeld McAfee Secure. Belangrijk: vernoem alleen veiligheidssoftware die je op je website daadwerkelijk gebruikt, anders kom je mogelijk in juridische problemen.

Plaats foto’s bij testimonials

Mensen kijken altijd naar elkaar bij hun zoektocht naar een product of dienst. Ze hechten belang aan de meningen van anderen, want die zijn betrouwbaarder dan platte reclame of advertenties.

Daarom hoor je gebruik te maken van testimonials. Laat klanten aan het woord die tevreden zijn over jouw webshop en hun koopervaring. En nog beter: plaats er een foto van die klant bij. Dat wekt herkenning en vertrouwen op bij potentiële klanten.

Hou rekening met mobiele gebruikers

Van alle mensen met een smartphone heeft 40 procent weleens iets online gekocht met hun toestel. Van de jongere generatie gebruikt zelfs 63 procent een smartphone om online te shoppen. Die statistieken kan je gewoonweg niet negeren.

 

Om die reden hoor je jouw webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten. Zo niet, surfen deze gebruikers naar concurrenten die al wel die stap hebben genomen.

Pak uit met kortingen en promoties

Wel, dit puntje spreekt voor zich. Kortingen werken als een rode lap op een stier. Laat de kortingen en promoties duidelijk opvallen. Maak gebruik van grote, dikke en kleurrijke karakters.

Verhoog de druk

Vermeld bij je topproducten enkele zinnetjes om de druk te verhogen. Geef de klanten de indruk dat ze snel moeten handelen. Bijvoorbeeld ‘Nog 2 stuks over’, ‘Laatste item aan deze prijs’ of ‘Actie verloopt om middernacht’.

Zo vreest de klant dat als hij het product nu niet koopt, hij er later misschien meer voor betaalt. Haast iedereen is hier gevoelig aan, want we willen allemaal de laagste prijs.

Accepteer verschillende betaalmethoden

Geef je klant een resem aan mogelijkheden om te betalen voor je product. Als je alleen Visa of MasterCard accepteert, sluit je mensen uit die liever niet met een kredietkaart betalen. En zo verlies je mogelijk vele klanten.

Wil je jouw verkoop laten stijgen? Je webshop optimaliseren? Contacteer dan Way2Web, een digital agency in Antwerpen voor de digitale zichtbaarheid van bedrijven. Wij stellen graag samen met jou een effectief plan op in lijn van je bedrijfsdoelen.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/ecommerce-webshop-optimaliseren